maanantai 19. tammikuuta 2015

Erilaisuus on aikamme massailmiö

Yleisradio mainostaa uutta Kioski-brändiään: "Mitä jos näkisit maailman toisin kuin muut?"

Laajaa valtakunnallista näkyvyyttä tavoittelevalta medialta tämä on tyhmästi sanottu. Jos seuraa sitä, mitä kaikki muutkin seuraavat, ei tulee nähneeksi maailmaa toisin kuin muut vaan päinvastoin samalla tavoin kuin muut.

Uusien, yllättävien näkemysten löytämiseksi on katsottava sitä, mikä ei ole suosittua ja mitä muut eivät ole havainneet.

Toisaalta se paljon mainostettu ja ylistetty erilaisuus ei ole sen parempaa kuin samanlaisuuskaan. Erilaisuuden kiittäminen on aikamme suuri massailmiö.

Elämässä tarvitaan myös yhteisiä puheenaiheita. Siksi on kohtuullisesti oltava perillä myös pinnallisuuksista, koska niistä kahvipöytäkeskustelut tapaavat koostua. Persoonallinen musiikkimaku on jostain näkökulmasta kunnioitettava asia, mutta siitä ei ole apua, kun tarvittaisiin yhteislaulua.

Ainakaan minä en halua kaikissa asioissa erottua ollenkaan isosta massasta. Pidän omintakeisten ajatusten kehittelemisestä, mutten niin omintakeisten, että ne eivät herätä muissa ihmisissä mitään vastakaikua.

Ja jos jotain autoa mainostetaan sanomalla, että sen hankkimalla erottuu joukosta, mainos ei vetoa minuun. Automaailmassa suosikkini on harmaa tojotagolffi.

Ei kommentteja: