Pelkän sanomalehtiuutisen pohjalta en uskalla arvioida sitä,
miten juuri Ylöjärvellä tapahtuma toteutetaan.
Tästä varauksestani huolimatta rohkenen ihmetellä, mistä
kulttuuriimme ovat ilmestyneet nämä niin sanotut hiljaiset hetket,
joilla kuolleita muistellaan.
Suuren ihmisjoukon hiljaisia hetkiä ei nimittäin ole. Aina
on jotain ääntä kuultavissa: yskähtelyä, vaatteiden kahinaa, tuolin narahtelua,
lämpöpattereiden napsahtelua ja ilmastointilaitteiden huminaa. Mitä
hiljaisempaa on muuten, sitä enemmän nämä hälyäänet korostuvat.
Hiljaisiin hetkiin liittyy parhaimmillaankin jonkinlaista
ahdistusta, kun siihen osallistuvien on jäykistyttävä paikoilleen, jottei vain
häiritsisi muita.
Ihmetyttää, miksi nämä niin sanottujen hiljaisten hetkien
järjestäjät ovat unohtaneet tapahtumista musiikin. Maailma on täynnä ajatukset vapaaksi
jättäviä instrumentaalikappaleita, jotka sopivat peittämään rapinoita ja
ilmastointilaitteiden kohinaa. Musiikin turviin voi piiloutua. Ei tarvitse
varoa jokaista ruumiinsa liikettä ja voi sen tähden löytää itsestään sisäisen
hiljaisuuden.
Arttu Ollila, hänen läheisensä ja kaikki heidän kohtalotoverinsa ansaitsevat, että heidän muistoaan vaalitaan kunnioituksen ohella myös taitavasti, ihmisen psykologiset lainalaisuudet ja aistimaailman säännöt huomioon ottaen.
Arttu Ollila, hänen läheisensä ja kaikki heidän kohtalotoverinsa ansaitsevat, että heidän muistoaan vaalitaan kunnioituksen ohella myös taitavasti, ihmisen psykologiset lainalaisuudet ja aistimaailman säännöt huomioon ottaen.
VastaaPoistaMusiikin toimivuus tällaisessa tilanteessa on todettavissa lähes joka sunnuntai jumalanpalveluksessa.Siinä seurakunnalle esirukouksen yhteydessä ilmoitetaan hiljattain kuolleet ja siunatut seurakunnan jäsenet,jonka jälkeen urut soivat...
se on kaunis ja hyvä hetki.