Käynnissä ollut
avioliittokeskustelu on ollut kuin huonosti johdettu koululuokka. Kaikki
huutavat niin kovaa kuin ääntä irtoaa. Lopulta järkevä ihminen voi vain vetää
kädet korvilleen. Joku lapsellisempi kerää lelunsa ja lähtee pois.
Kaiken viisauden alku on
itsekritiikki. Tässä on vinkkejä kummallekin osapuolelle, mistä suunnasta sitä
voisi opetella.
Uuden avioliittolain vastustajat
Unohdetaan, että asia koskee ennen muuta pitkään
syrjittyä vähemmistöä, joka on
joutunut salailemaan taipumustaan ja elämään pakotetussa valheessa. – Tuloksena
on ollut jopa itsemurhia. Siinä mielessä kysymys on elämästä ja kuolemasta.
Tämän vähemmistön kannalta on todellakin kyse ihmisoikeuksista, vaikka kaukaa
katsellen sitä on vaikea ymmärtää.
Vedotaan irrallisiin raamatunlauseisiin. – Kirkollisessa perinteessä on ollut vain
sivujuonteena usko, että asioita voitaisiin ratkoa yksittäisillä lauseilla. Jos
niihin vedotaan, pitäisi olla sitten johdonmukainen. Onko tässä nyt laitettava mustamakkara boikottiin, koska veriruokien syöminen Uudessa
testamentissa aivan selvästi kielletään?
Vedotaan perinteiseen avioliittokäsitykseen (jota
ei ole). – Ei ole juuri
hämärämpää käsitettä kuin perinteinen avioliittokäsitys. Tarkoitetaanko sillä Vanhan testamentin moniavioisuutta vai Uuden testamentin ajan periaatetta, että avioliitto alkoi ensimmäisestä sukupuoliyhdynnästä vai germaanisia kauppatapoja, joissa nainen oli
omaisuutta siinä missä hevoset ja teräaseet, vai heinäseipäiden Suomea, jossa
rakkautta tärkeämpää oli, että hehtaarit menivät oikeaan osoitteeseen, vai katolisten
sakramentaalista käsitystä, jonka pohjalta eronneita ei vihitä uudelleen, vai
romanttista tunneavioliittoa, jossa vihkimenot ovat tärkeintä ja joka tuo kesäteiden varrelle vaaleanpunaisia
sydämiä? Onko raamatullisempaa, että mies on miehen ja nainen naisen kanssa vai se, että yksi mies on viiden naisen kanssa?
Vastapuolta paheksutaan. – Eivät ne kaikki toiset ole turmeluksen uhreja
tai kätyreitä.
Uuden avioliittolain puolustajat
”Rakkaus ei tee mitään pahaa.” – Höpsistä ja huijausta. Minä jo viiden vanhana
jouduin katsomaan niitä vanhoja suomalaisia elokuvia, joissa nuori nainen
käveli rakkauden tuskissa järveen. Rakkauden tähden on itketty paljon. Sen
vuoksi on tapettu ihmisiä, oltu sairaan mustasukkaisia, huijattu rahaa ja pantu läheisiä karkeasti kuriin. Pahaa tehdään sekä silkasta rakkaudesta että sen varjolla.
”Niin pysyvät usko, toivo ja rakkaus, mutta suurin
niistä on rakkaus.” – Luin
myötähäpeää tuntien Jari Tervon raamatuntulkintoja, jotka liittyvät Paavalin
tunnettuun kirjeeseen. Kreikan kielessä on kolme rakkautta merkitsevää sanaa ja
yksi niistä olisi viitannut homoseksuaalisuuteen, mutta Tervon siteeraamassa kohdassa
puhutaankin Jumalan rakkaudesta. Ihan
kivasti sanottu, Jari Tervo, mutta valitettavasti lainaamallasi kohdalla ei ole
mitään tekemistä tämän avioliittoasian kanssa. Käytät Raamattua niin kuin
fundamentalistit, mutta toiseen suuntaan.
Vastapuolta on tahallisesti ärsytetty. – Tasa-arvoinen avioliittolaki on
propagandistinen käsite vähän samaan tapaan kuin pakkoruotsi. Se määrittelee oikean vastauksen ennen kuin on alettu edes keskustella. Eduskuntatalon seinille
loihdittu valoshow ja peukuttaminen ovat ärsyttäneet niin ikään ja huonontaneet
keskusteluilmapiiriä.
Vastapuolta halveksitaan. – Eivät ne kaikki toiset ole ahdasmielisiä idiootteja.
Kumpikaan osapuoli ei ole huomannut, että
vastapuolen ajattelussa ei ole kyse vain asiallisista asioista vaan
symboleista. – Ehkä tämä on kaikkein tärkeintä. Juuri symboleista
ihmisen on vaikea antaa periksi. Koetapa ehdottaa, että Maammelaulu
korvattaisiin Olen suomalainen
-iskelmällä tai että itsenäisyyspäivä siirrättäisin joulukuun kuudennelta aina lähimpään lauantaihin.
Kataloniassa keskustellaan siitä, voisivatko FC Barcelonan pelipaidan raidat olla
vaakatasossa, kun ne tähän saakka ovat olleet pystyssä. Väitellään siitä, riittävätkö perinnettä kantamaan entiset värit (joiden vaihtamista ei sentään kukaan uskalla ehdottaa) vai onko raitojen suunnalla ratkaiseva merkitys. Tyhmempi luulisi, että tämä kaikki on samantekevää, muttei ole, koska pelipaita on symboli.
Toisille
sukupuolineutraalin avioliiton saavuttaminen on ihmisoikeuksien symboli, eikä
siitä unelmasta niin vain anneta periksi. Toiset ovat kutsuneet sillä sanalla oman
elämänsä tärkeintä ihmissuhdetta; ei se se ajatus helposti käänny toiseen
asentoon. Ja joillekuille pystyraidat vain ovat tärkeitä, vaikeasti selitettävästä syystä.
Ja sitten tämä: ei ole uskottavaa, että kaikki meikäläiset olisivat aina kaikilla tavoin oikeassa ja kaikki heikäläiset aina kaikilla tavoin väärässä.
Ja sitten tämä: ei ole uskottavaa, että kaikki meikäläiset olisivat aina kaikilla tavoin oikeassa ja kaikki heikäläiset aina kaikilla tavoin väärässä.
Olen sikäli arkkipiispan
linjoilla, että oma kanta on hyvä sanoa ääneen, mutta toistakin osapuolta on
kunnioitettava. Lisäksi on tärkeää, että perustelut eivät ole aivan
puutaheinää.
Minulla on tietysti omakin
mielipiteeni. Jos joku haluaa lukea Päivi Räsäsen aiheuttaman kohun jälkeisen
tekstini, se on katsottavissa täältä. Varmaan muotoilisin jonkin asian nyt
hieman toisin, mutta peruslinjani löysin tuolloin; ja jos olemme rehellisiä, niin
myönnämme, että me kaikki tässä olemme muuttaneet mielipiteitämme ehkä aivan
nuorinta väkeä lukuun ottamatta; he kun ovat alun alkaen syntyneet toisenlaiseen
maailmaan.Tämä on myös sukupolvikysymys.
Liittyyköhän tuo mustamakkaran luvallinen tai luvaton syönti mitenkään näihin Jeesuksen sanoihin Matteuksen mukaan: "Ei saastuta ihmistä se,mikä menee suusta sisään vaan mikä suusta käy ulos,se saastuttaa." - Minkä syömme,se menee vatsaan ja ulostuu.
VastaaPoistaJeesus jatkaa:"Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset,murhat,aviorikokset,haureudet,varkaudet,väärät todistukset,jumalanpilkkaamiset."
Näin mustamakkara saa rinnalleen hyvin vakavia sanoja meille kaikille.
Ei liity aivan suoranaisesti, vaikka tietysti on kyse samansukuisesta asiasta. Kyse on Jerusalemissa vuonna 49 jKr. pidetystä apostolien kokouksesta, jossa ratkottiin suhdetta Vanhan testamentin lakeihin. Tuolloin tehtiin päätöksiä, joista kerrotaan Apostolien tekojen luvuissa 15 ja 21.
VastaaPoistaHieno, tasapuolinen. monipuolinen, monikriitinen kirjoitus.Harvinaista herkkua.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista