Nuoren miehen ajatus oli lähtökohta
Tuoreimman Aamulehden kolumnini lähtökohta oli muuan nuori
mies, joka sanoi, että voisi hyvinkin osallistua seurakunnalliseen elämään,
ellei olisi yliluonnolliseen uskomisen pakkoa. Tuon ajatuksen kommentoinnista
tekstini lähti liikkeelle, mutta monesti alkulause pyyhkiytyy tekstin hiomisen
mukana pois, ja niin kävi tälläkin kertaa.
Ensin aihe tuntui mahdottomalta sovitettavaksi kolumnin
rajoihin eli 2600 merkkiin, mutta olen aina pitänyt mahdottomista tehtävistä.
Kenties täysin oma ajatukseni on se, että "olisi outoa,
että luonnonlait säätänyt taho joutuisi turvautumaan lakiensa vastaiseen
toimintaan" ja että Jumalauskoon ei tarvita yliluonnollisia kokemuksia.
Ainakaan en tiedä, että olisin lainannut ajatukset joltakulta. Toisaalta olen
täysin varma, että joku muukin on ajatellut samalla tavoin. Maailmassa ei ole
täysin uusia, ainutlaatuisia ajatuksia.
Seuraavat rivini pyhyyden tunteen rakentumisesta
arkipäiväisten kokemusten varaan ovat muokattua tekstiä Pentti Saarikosken uskonnollista kieltä käsitelleestä väitöskirjastani. Ne ovat niin sanottua
peruskauraa, johon uskontokriittisten ateistien olisi syytä tutustua. Loppuisi
vänkääminen siitä, että usko perustuu kuvitelmiin yliluonnollisesta
todellisuudesta, jota ei ole oikeasti olemassa. Tärkeä ajatukseni on, että
selittämätön ja ikuisesti selittämätön on aivan eri asia kuin yliluonnollinen.
Olemassaolon vaikeus
Lopuksi kirjoitin siitä, että Jumala ei ole maailman
olioluetteloihin liitettävä lisäolio. Idea ei ole omani. Siitä on kirjoittanut
esimerkiksi Wittgensteinilta tärkeimmät vaikutteensa saanut uskonnonfilosofi D.
Z. Phillips. Yritin sanoa hänen ajatuksensa kansanomaisesti.
Lyhyt huomautukseni olemassaolon käsitteestä sisältää
mutkikkaita kysymyksiä. Olemassaolo ei ole lainkaan niin yksinkertainen käsite
kuin filosofiaan perehtymätön ihminen ajattelee. Olen blogannut tästä kerran aiemmin tai oikeastaan toisenkin kerran.
Myötätunto lapsenuskoisia kohtaan
Lopussa ilmaisin myötätuntoni niille, jotka haluavat
kaikesta huolimatta uskoa lapsenomaisesti taivaalliseen isähahmoon,
eräänlaiseen olentoon. Minä sallin sellaisen uskon, enkä pidä näin uskovia huonompina
kuin itseäni.
Kolumnin vastaanotto
Pelkäsin saavani kuraa sekä tiukoilta jumalankieltäjiltä
että kireiltä Jumalan puolustajilta. Jumalankieltäjät ovat olleet minun
tietääkseni varsin hiljaa. Ehkä tekstini on heidän kannaltaan vaikea. Sitä ei
voi vastustaa sillä normaalilla perusteella, että uskoisin johonkin
olemattomaan joulupukkiin tai että olisin ristiriidassa luonnontieteiden
kanssa.
Myös Jumalan kiivaimmat puolustajat ovat vaienneet. Ehkä he
ovat oivaltaneet, että kaikesta huolimatta olen Jumala-uskon puolella ja että
tarkoitukseni on helpottaa heidänkin maailmankatsomuksellisia ongelmiaan.
Kenties kiihkeimmät eivät vain lue minun kirjoituksiani.
Aamulehden nettisivuilla tekstiä ei ole kommentoitu, mikä
saattaa johtua siitä, että vastaava toimittaja seuloo tyhmimmät kirjoitukset
pois. Kolumnin arvioijia on kyllä ollut paljon, ja siitä päätellen tekstiä on luettu. Facebookissa juttua on kommentoitu lähes yksinomaan myönteiseen sävyyn.
Joku tosin valitti, ettei saa tekstistäni lainkaan otetta. Tasan meni, sillä
minäkään en saanut lainkaan otetta hänen kommentoinnistaan, vaikka yleisesti
pidän häntä ymmärryksen ihmisenä.
Kolumnini Aamulehden sivuilla
Kolumnini Aamulehden sivuilla
Onko Jumala tämän näkemyksen mukaan persoonallinen?
VastaaPoistaJuuri tämä 2600 merkkiin ahdettu vastaus ei ota kantaa tähän kysymykseen, mutta oman näkemykseni tiivistän näin: Jumala (isolla kirjaimella kirjoitettuna) on suuri Sinä meidän keskellämme ja ympärillämme.
VastaaPoista