Ensimmäinen kirjoitukseni oli hieman rutiinimainen. Aihe ei
sattunut kohdalleen, enkä ollut muutenkaan aivan vireessä. Opettajani kommentoi
sitä: "Varmaan ihan hyvä, mutta käsiala on niin huonoa, ettei tätä voi
mihinkään lähettää."
Todellisuudessa en usko, että hän olisi sanonut aivan noin.
Kyseessä lienee oman pääni jälkikäteinen suomennos hänen silloisista
ajatuksistaan. Joka tapauksessa se paljasti suurimman murheeni eli
vaikealukuisen käsialan. Sen lähtökohta oli toisaalta niissä alakoulun 216
poissaolotunnissa, joiden aikana muut lapset oppivat käyttämään kynää.
Toisaalta olin kirjoittanut lukiovuosina paljon, ja sen myötä käsiala oli
virtaviivaistunut. Siinä oli tehoa ja voimaa. Ylioppilaslautakunnassa se
varmaankin herätti arvostusta, koska siitä näki, että kynä oli viipynyt abiturientin
kädessä. Vaikealukuisuus oli kuitenkin iso ongelma.
Toiseen kirjoitelmaan lähtiessä tavoitteeni olivat
korkealla: kirjoittaa elämäni paras teksti elämäni selvimmällä käsialalla.
Saadessani koulun liikuntasalissa otsikot eteeni tajusin, että onnistuminen oli
mahdollista. Aihe osui täsmälleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti