Hankenissa opiskeleva Schubak on hyvä esimerkki siitä, miten
ihmiselle käy, jos hän ei tunne historiaa eikä kulttuuria. Jos hän olisi
vähänkin perillä 1900-luvusta, hän ei edes unissaan, ei edes vatsataudin
heikentämänä olisi lisääntymisen yhteydessä käyttänyt ilmaisua "heikompi
aines". Niin ilmeisesti sanonta tuo mieleen Saksan 1930-luvun.
Edes liike-elämässä ei menesty pelkillä kauppatieteen
opinnoilla.
Sen oppi karvaasti myös Nokia, kun se Saksassa vuonna 1998
mainosti vaihtokuorisia Nokia 5110 -matkapuhelimia vanhalla saksalaisella
sanonnalla "Jedem das Seine" eli kirjaimellisesti "jokaiselle
omansa".
Kampanja oli keskeytettävä, kun selvisi, että sanat oli
kirjoitettu natsiaikana Buchenwaldin keskitysleirin rautaporttiin.
Monen kommentin takana ovat huomattavasti vahvemmat mielipiteet ja ajatukset kuin nämä julkisuuteen lausutut sammakot. Julkisuus on kuin peili, mutta valitettavan hyvin usein julkinen viesti on kuin huvipuiston peili, jossa heijastus on tavalla tai toisella vääristynyt.
VastaaPoista