Ollessani kymmenen vanha poikaporukoissa käytiin kiivasta
väittelyä siitä, kumpi oli parempi C-kasetti vain avokelanauha. Oman ajatuksen
taakse linnoittauduttiin lujaa.
Kiistojen takia tuon ajan viihde-elektroniikan tuotemerkit jäivät
hyvin mieleen. Kaupoista saattoi ostaa Telefunkenia, Blaupunktia, Saloraa,
Asaa, Uheria, Grundigia, Philipsiä, Duxia, Tandbergia, Akaita, Sansuita,
Loewe-Optaa, Revoxia ja Dualia. Jos oikein muistan, nykyisistä myyntimerkeistä olivat olemassa vain Sony ja omaperäiseen muotoiluun aina panostanut
Bang & Olufsen.
Kaikki puhelimet olivat Ericssoneja.
Automerkit ovat kestäneet paremmin, vaikka vainajia on
sielläkin. Japanilaisista Datsun jatkaa Nissanina, mutta Isuzun henkilöautoja
ei enää ole. Saksalaisista ovat kadonneet NSU, Glas ja lisenssi-Fiateja tehnyt
Neckar. Trabant ja Wartburg menivät reaalisosialismin mukana.
Neuvostoliitosta tuotiin Moskvitsia, Volgaa ja Jaltaa ja hieman myöhemmin Ladaa, mutta nyt on hiljiasta.
Kaikki englantilaiset kansanmallit romahtivat, sillä Vauxhallia, Triumphia,
Austinia, Morrista, Sunbeamia ja Hillmania ei enää ole. Ranskasta ovat
hävinneet Simca ja sittemmin myös Talbot. Kato on käynyt myös Amerikassa.
Ainakin Plymouth, Studebaker ja Oldsmobile ovat lakanneet olemasta, eivätkä nykyiset
Chevroletit ole enää perinteisiä Letukoita. Ruotsalaisten Saabille kävi niin
kuin kävi, ja Volvo myytiin kiinalaisille, vaikka nimenä se on yhä elossa.
Harvoin nakee enaa mainintaa NSU:sta. Aiti ajeli aika varmasti Pirkkalan viimeisella NSU:lla aina 90-luvulle asti. Isan kuoltua viisi vuotta sitten varastoista loytyi edelleenkin useampi NSU. Jokunen niista paatyi kerailijoille ja entisoijille, joten isan yhtena perintona lienee autohistorian pienen siivun pelastaminen.
VastaaPoistaMuistankin sen NSU:n. Jäin miettimään, minkä värinen se oli. Oliko sininen?
VastaaPoistaKylla se sininen oli. Valilla liikenteessa oli myos vihrea NSU, mutta se taisi olla ennen Pirkkalaan tuloasi.
VastaaPoista