Kun kuulen kelvottoman saarnan tai julkisen puheen, alan ensimmäiseksi
epäillä, että siinä on taas yksi, joka ei ole lainkaan lukenut
kaunokirjallisuutta.
Hyvän kirjallisuuden lukeminen on oikeastaan ainoa keino,
jonka turvin ihminen voi laajentaa elämänpiiriään muuten tavoittamattomille alueille. Voi puhkaista kuplansa, matkustaa muihin maihin
ja aikakausiin ja omassa ajassaan voi päästä tutkimaan, mitä muiden ihmisten elämä
on.
Ilman kaunokirjallisuutta tietää vain omansa ja läheistensä
elämästä. Psykologian kirjat, johtamisen teoriat ja elämäntaidon oppaat voi
korvata hyvillä romaaneilla. Niistä saa sen elämänviisauden, joka on saatavissa.
Oma taktiikkani on ollut se, että olen lukenut toisaalta
klassikoita, koska niiden asemalla on aina syynsä. Toisaalta olen etsinyt vähän
luettua nykykirjallisuutta. Tämän hetken listasuosikkeja luen vain
satunnaisesti. Miksi ihmeessä lukisin sitä, mitä kaikki muutkin lukevat?
Heinäkuun iloksi olen valinnut muutaman kirjaehdotuksen:
Fjodor Dostojevskin Kaksoisolento: Vuonna 1846 ilmestynyt
romaani ei ole hänen tunnetuimpia teoksiaan, mutta on yksi suosikeistani.
Käsittääkseni se on maailman ensimmäinen romaani, jonka aiheena on
identiteettivarkaus - Dostojevski oli 170 vuotta aikaansa edellä.
Pentti Saarikosken Hämärän tanssit: Minulta on kysytty, mitä
Saarikoskelta kannattaisi lukea. Monesti olen sanonut, ettei välttämättä ole
mitään sellaista kirjaa. Hän oli pikemminkin väläyttelijä kuin kirjojen tekijä.
Viime aikoina olen vastannut että Hämärän tanssit. Sen viimeinen sivu on
kauneimpia lukemiani. Myös kirjan alku on vaikuttava: "tyttö / kaunis kuin
voikukka / otti minua kädestä / Minä olen valo joka johdatan sinut
pimeään"
Ivan Gontšarovin Oblomov: Tämä on toinen venäläinen klassikko. Kirja on viisautensa lisäksi hauska. Yllättävän harva tuntee nykyään tätä romaania, joka on jopa
synnyttänyt käsitteen oblomovilaisuus. Kirja kertoo loputtomasta aikomisesta,
ryhtymisestä ja rupeamisesta, mutta ei koskaan asioiden loppuun saattamisesta
eikä edes niiden aloittamisesta.
Ilmari Kiannon Punainen viiva. Suomalainen klassikko, jota
en ole lukenut sitten kouluaikojen. Se on kuitenkin jättänyt elämänmittaisen
jäljen. En tiedä, kannattaako tällä lohduttomalla köyhyyden kuvauksella pilata
kesäpäiviään, mutta toisaalta se on kenties liian painavaa tavaraa marraskuun
pimeään. Lievittävänä asianhaarana on kirjan pieni koko, minun painoksessani
sivuja on 169.
Raymond Carverin Mistä puhumme kun puhumme rakkaudesta. Tämä
novellikokoelma niin kuin muutkin Carverin tekstit nostaa kaikki
arkipäiväisyydet elämän viidenteen potenssiin. Kirjan luettuaan kiinnittää
huomionsa siihen, että pois viemistä odottava roskapussi ei ole vain
roskapussi, vaan vallankäytön tiivistymä, johon vetoamalla ihmiset eroavat
toisistaan ja liittyvät toisiinsa.
Einar Már
Guðmundssonin Beatles-manifesti. Piditkö Mikael Niemen kirjasta
Populäärimusiikkia Vittulanjänkältä? Jos pidit, pidät varmaan myös tästä
islantilaisesta romaanista, joka Niemen kirjan tavoin kertoo siitä, kuinka
rockmusiikki tuli nuorten ihmisten maailmaan. Omaa elämää kummasti avartaa se,
kuinka näkee tuttujen elämänilmiöiden tapahtuvat hieman toisenlaisessa maassa.
Asko Sahlbergin Pilatus. Sahlbergin Rooman valtakuntaan ja
osin myös Raamatun maailmaan sijoittuva historiallinen romaani on esimerkki
siitä, kuinka kaunokirjallisuus opettaa historiaa ja saa ymmärtämään sitä
uudella tavalla, kun hetken elää kirjan mukana vanhoissa tapahtumissa. Kirjan
luettuani ymmärsin hieman enemmän Pilatuksesta tai ainakin siitä, millainen hän
mahdollisesti oli.