TV2:n paljon mainostettu koulukiusaamista käsitellyt
teemailta floppasi melkein kaikessa. Varmasti se herätti katsojissa tunteita,
ja siinä mielessä sillä on terapeuttista merkitystä. Siinä ei myöskään
vähätelty tätä tärkeää aihetta.
Mitään muuta hyvää ohjelmassa ei ollutkaan. Syntyi vaikutelma,
että toimittajat eivät ole olleet koulussa sitten omien lukiovuosiensa.
Esikoululaisia ja lukiolaisia ei voi käsitellä samalla
kertaa
Ohjelma yritti haukata liian usein palan. Koulukiusaaminen
ei ole yksi klöntti, jolla on tilanteesta riippumatta samat syyt, seuraukset ja
ratkaisut. Esikoulun ongelmat ovat aivan toisenlaisia kuin lukion, ja niiden
välissä on kolmetoistavuotiaiden maailma, joka on taas aivan omansa. Ylettömästä
kaikenkattavuudestaan huolimatta ohjelma kuitenkin sivuutti ammattikoulut,
vaikka aivan hiljattain on ollut uutisia siitä, että niissä opiskelevat tytöt
kokevat todella paljon seksuaalista häirintää.
Tavallisia mopopoikia ei ollut missään
Melkein kaikki ohjelmassa ääneen päässeet nuoret olivat
tyttöjä, eivätkä harvat pojat antaneet vaikutelmaa siitä, että joku heistä
pelaisi jääkiekkoa tai ajelisi vapaa-aikanaan mopolla. Niinpä puheet ja
kokemukset olivat tyttömäisiä. Tietysti tyttöjä on helppo saada keskustelemaan
tällaisesta aiheesta, mutta kyllä Suomessa on myös esiintymistaitoisia,
ajattelevia poikia. Tunnen monta.
Nuorista tehtiin idioottimainen, villi lauma
Ohjelman loppupuolella joku nuorista huomautti heidän
leimaamisestaan. Nuoret eivät ole joukko pösilöitä, jotka alkavat heti hakata
toisiaan hengiltä, kun opettajat ja vanhemmat poistuvat paikalta. Suuren osan
ajastaan nuoret ovat keskenään ja pystyvät vastuulliseen toimintaan.
Luotiin vaikutelma, ettei asioiden muuttaminen olisi lainkaan nuorten
vastuulla
Totta kai nuoret pystyvät muuttamaan asioita, ja heiltä
voidaan myös edellyttää jotain. Esikoululaisilta ei voi odottaa kovin paljon,
mutta kasvaminen ei mene niin, että kaikista lasten ja nuorten tekemisistä on vastuu vanhemmilla, ja
sitten 18-vuotiaina nuoret pullahtavat 100 prosentin vastuuseen niin kuin tipu
murtautuu munasta. Vastuu kasvaa vähitellen iän mukana, ja viidentoista ikäiset
ymmärtävät paljon.
Tarjottiin liian yksinkertaisia vastauksia
Ratkaisuiksi tarjottiin keskustelua, ankaraa puuttumista ja
rangaistuksia. Unohdettiin, että myös koulukiusaamisesta syytetyllä on
oikeusturvansa, sillä kiusaajaksi leimaaminen on yksi koulukiusaamisen muoto. Muistan
eräänkin nuoren, joka muisteli lapsuuttaan. Hän oli ensin tehnyt itseensä
naarmuja ja mennyt sitten kertomaan äidille, että isoveli raapi. Olen ollut
rippikoulussa, jossa joukko nuoria suggeroi toisiaan siihen, että heidän
syrjimästään nuoresta tehtiin kiusaaja. Nämä tapaukset ovat harvinaisia, mutta
niihinkin on varauduttava. Rangaistuksilta ei muutenkaan pidä toivoa liian
paljon. Ne vähentävät kielteistä käytöstä, mutta niiden avulla ei voida luoda
positiivista ilmapiiriä, joka varmimmin ehkäisee kiusaamista.
Nollatoleranssi on tyhjää höpinää
Erityisesti ministeri Kiuru painotti kiusaamisen
nollatoleranssia. Ajatus on kaunis, mutta käytännössä pelkkää propagandaa. Kun
sana "nollatoleranssi" mainitaan, voidaan olla varmoja, että puhuja
pyrkii olemaan vakuuttava, mutta todellisuudessa ei tiedä, mitä pitäisi tehdä.
Olen aiempaan blogikirjoitukseeni kerännyt luettelon asioista, joihin nollatoleranssia ainakin on esitetty.
Opettajat eivät ole fakiireja
Näkyvimmin ja vakuuttavimmin ohjelmassa esiintyi
tamperelainen äidinkielen opettaja Tiina Keskinen, joka Aamulehden
kolumneissaan on osoittautunut viisaaksi ihmiseksi. Koulukiusaamista ei poisteta
Duudsonien koulukiertueilla, mutta Tiina Keskisen yhteisöllisyyttä korostavilla
toimintatavoilla on varmasti merkitystä. Ongelmana on vain se, että
koulukiusaamisen ehkäisy sopii erinomaisesti äidinkielen opetukseen, mutta
matematiikan opettaja ei voi kovin monta tuntia olla yhteisöpedagogina, koska
yhtälötkin on opittava.
Kiusaamisen havaitseminen ja lopettaminen ei välttämättä ole
helppoa
Kiusaaminen ei välttämättä lopu siihen, että aikuinen tulee
paikalle ja kieltää sen ja määrää riittävästi jälki-istuntoa. Myös kiusaamisen havaitseminen
on vaikeaa. Avoimet solvaukset on helppo nähdä, mutta mitä opettaja voi
tietynlaisille silmäyksille tai muodollisen korrekteille lauseille? Enkä minä ainakaan
tiedä, minkä neuvon voisi antaa sille kuudetta luokkaa opettaneelle miehelle,
joka sanoi, että luokan tytöt loukkaavat toisiaan sanoilla: "Sinä et
tarvitse rintaliivejä."
Sana "koulukiusaaminen" joutaisi hetkeksi
telakalle
Joskus sanat kuluvat. Koulukiusaaminen on ollut pitkään
käyttökelpoinen sana. Se on nostanut esiin monien ihmisten katkeruuden syyn. Se
on muistuttanut yhteiskuntaa pitkään unohdetusta kärsimyksestä ja pysyvistä
traumoista. Nyt sana on kulunut ja tarkoittaa melkein mitä tahansa, mikä
koulussa ahdistaa. Se olisi syytä vetää käytöstä pois ja keskittyä vaikkapa
siihen,
1) että kukaan ei puhu eikä kirjoita toisesta ihmisestä epäasiallisesti,
2) että ketään ei järjestelmällisesti sivuuteta
3) että kenenkään fyysistä koskemattomuutta tai omaisuutta ei uhata.
Tähän kolmen kohdan ohjelmaan ei tarvita sanaa ”kiusaaminen”.