Käsky on sikäli kiinnostava, että se on jo varhain
etääntynyt alkuperäisestä tarkoituksestaan. Kaikkien muiden käskyjen tavoin se
oli alkuaan suunnattu ennen muuta aikuisille miehille. Sen ajan maailmassa ei
ollut erityistä tarvetta sen korostamiseen, että keskenkasvuisten lasten olisi
kunnioitettava jotenkin erityisellä tavalla vanhempiaan. Ei voitu edes
kuvitella, että voitaisiin elää jotenkin toisin.
Alkuaan neljäs käsky on vaatinut huolehtimaan
vanhenevista vanhemmista silloinkin, kun heistä ei enää ole niin sanotusti
hyötyä. Vanhuudenheikkoudessa heitä on kunnioitettava ja heidän elämänsä
tarpeet on taattava. Niinpä Suomessa rikotaan neljättä käskyä vastaan, jos
mummu joutuu olemaan monta tuntia pissoissaan.
Käskyn alkuperäinen, vanhustenhoidollinen tarkoitus
ei tietenkään ole ristiriidassa sen kanssa, että myös pienet lapset ja isommat
nuoret kunnioittavat vanhempiaan.
On vain molemminpuolista kunnioitusta,
yksipuolista ei milloinkaan. Sanoissa "arvostaa" ja "kunnioittaa"
on hienon hieno vivahde-ero. On mahdollista arvostaa sellaistakin ihmistä, jota
ei henkilökohtaisesti tunne, mutta jos kahden ihmisen välillä vallitsee
kunnioitus, heidän on myös jollain tavoin tunnettava toisensa. Kunnioitusta ei taas voi syntyä, jos jompikumpi
vähättelee tai halveksii toista.
Aikuinen, jos nuoret eivät sinua kunnioita, tutki ensimmäisenä itseäsi.
Aikuinen, jos nuoret eivät sinua kunnioita, tutki ensimmäisenä itseäsi.
1 kommentti:
Lastensuojelu nuoria tavatessa joskus miettii, heillä olevan vanhempien kunnioitusta ja arvostamsita enemmään kuin muilla. vaikka toisin päin sitä arvostusta ja kunnioitusta ei olisikaan, ainakaan niin että sitä tavallinen tallaaja ymmärtää..
Lähetä kommentti