Tammikuusta lähtien olen tutkinut, mitkä automerkit ohittavat eniten moottoritiellä. Havaintoni ovat Tampereen ja Hyvinkään väliltä, kun olen asettanut vakionopeudensäätimen lievään ylinopeuteen, kuitenkin sellaiseen ettei poliisi sakottaisi minua. Tämä tarkoittaa sitä, että melkein kaikki ohittajat ovat ajaneet huomattavaa ylinopeutta.
Tuloksia ei ole suhteutettu merkkien yleisyyteen. Listan kärjessä on epäilemättä autoja, joita ostetaan nimenomaan moottoritiellä ajamiseen, koska pienillä kauppakasseilla harvoin lähdetään pitkille matkoille.
Olen joskus kirjoittanut siitä, että automerkin valinta kertoo jotain myös omistajansa luonteesta. Ehkä tämä lista kertoo jotain siitäkin, mutta varmaan myös kuljettajiensa ammateista.
Volvon korkea sijoitus hieman yllättää, koska olen havainnut, että harva keskustelukumppanini olisi veikannut sitä aivan kärkisijoille. Ehkä Volvo on perinteisessä skandinaavisuudessaan neutraalilta tuntuva merkki, kun taas Bemaria monet pitävät kloppimaisena, nousukasmaisena tai ylimielisenä valintana. Audit ohittavat hieman vähemmän kuin yleensä ajatellaan. Volkswagenilla taas mennään muita tavismerkkejä kovempaa. Minua ei ohittanut yksikään Fiat, ja harvassa ovat olleet myös Renaultit.
Ohittajista ovat erityisesti jääneet mieleen 1990-luvun alkuvuosilta peräisin ollut Opel Astran raato ja yksi Audi, jonka arvelen kulkeneen yli 200 km/h:n nopeutta.
Lista on tällainen:
1. BMW, Mercedes-Benz ja Volvo 45
4. Audi 38
5. Volkswagen 29
6. Škoda 25
7. Ford ja Toyota 22
9. Kia 15
10. Opel 14
11. Citroën10
12. Nissan 9
13. Peugeot 8
14. Honda 6
15. Seat 4
16. Mazda 3
17. Mitsubishi, Subaru, Rover, Alfa-Romeo, Renault ja Dacia 2
23. Huynday, Mini ja Saab 1
6 kommenttia:
Sellainen kokemus minulla, että myös ohitettavan auton merkki vaikuttaa. Ajan nykyään BMW:llä (en merkittävää ylinopeutta) ja minua ohittavat eniten listasi 5.-13. sijoilla olevat merkit. Silloin, kun minulla oli Mitsubishi Colt, listasi olisi tuntunut hyvin tutulta.
En usko, että tämä pitää enää nykyään paikkansa. Moottoritiellä ajetaan vakionopeudensäätimellä, ja siinä sattuu tulemaan ohitettaviksi ihan ketä sattuu. Ei siihen säätimeen kosketa edessä olevien automerkkien mukaan.
Se on totta, että Coltista on kymmenen vuotta aikaa. Kuitenkin epäilen vakionopeudensäätimen yleisyyttä ihan tuossa mittakaavassa. Itse en juurikaan käytä, tykkään sopeuttaa nopeuttani muuhun liikenteeseen.
Toyota on Suomen yleisin auto. Jos ohitukset suhteuttaa autojen määrään, saadaan tällainen lista (käytössä 2013 automerkkien lista kun ei googlaamalla uudempaa löytynyt).
Siis ohittavat merkit jos kaikkia yhtä monta kuin Toyotaa:
BMW 167
Audi 132
Kia 123
Skoda 107
Mercedes 100
Volvo 73
SEAT 50
Citroen 44
Ford 36
Volkswagen 35
Honda 27
Opel 27
Peugeot 24
Toyota 22
...
Samalla on syytä muistaa, että tutkimus on tehty nimenomaan moottoritiellä ja tieosuudella Tampere – Hyvinkää. Siellä automerkkien osuudet ovat toisenlaisia kuin Suomessa keskimäärin. Pienet kaupunkiautot ovat melko harvinaisia, kun taas isoja ja kalliita autoja on enemmän kuin vaikkapa Hämeenkyrössä. Voi olettaa, että myös työsuhdeautojen osuus on tavallista suurempi.
Sellaisenkin vertailun saisi vaivannäöllä tehtyä. Kärkimerkit eivät varmaan silti paljon muutu.
Kian ja Seatin pieni osuus autokannasta (2013) taas aiheuttaa sen, että yksikin ohittaja nostaa sijoitusta paljon.
Lähetä kommentti