keskiviikko 13. tammikuuta 2016

Kaksi Lasarusta ja muitakin

Tuntuu siltä kuin puoli maailmaa tietäisi, että David Bowien viimeiseksi jääneellä levyllä on Lazarus-niminen laulu. Epäilen, että kovinkaan moni ei tiedä, kuka Lasarus alkuaan on.

Uudessa testamentissa on kaksi Lasarusta, eikä Bowien lyriikasta valkene ainakaan minulle, kumpaa heistä hän tarkoittaa vai onko hänen mielessään kumpikin. Raamatullisen viittauksen puolesta puhuu vahvasti se, että molemmat evankeliumien Lasarukset liittyvät kuolemaan.

Luukkaan paisetautinen köyhä
Ensimmäinen Lasarus esiintyy Jeesuksen vertauksessa, joka on Luukkaan evankeliumin luvussa 16. Tämä Lasarus on virunut sairaana rikkaan miehen portilla saamatta mitään apua. Molemmat kuolevat, ja rajan toisella puolen Lasarus päätyy hyviin oloihin ja rikas mies huonoihin. Rikas pyytää nyt, että Lasarus kastaisi edes sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi hänen kieltään, mutta tämä ei onnistu, sillä heidän välillään on erottamaton kuilu. Sitten rikas mies anoo, että joku kävisi varoittamassa hänen elossa oleviaan veljiään mahdollisesta surkeasta kohtalosta, joka odottaa tylyjä rikkaita kuoleman jälkeen. Hän saa vastaukseksi, että rikkaiden veljien luo on turha mennä. He eivät muuta elämässään mitään, vaikka joku kuolleista herännyt menisi puhumaan heille.

Johanneksen mätänevä ruumis
Toinen Lasarus esiintyy Johanneksen luvussa 11. Hän kuuluu Martan ja Marian kanssa samaan sisarusparveen, ja heidät kaikki mainitaan Jeesuksen ystäviksi.  Lasarus sairastuu, ja Jeesusta pyydetään apuun, mutta hän viivyttelee lähtöään pari päivää, ja Lasarus ehtii kuolla. Kun Jeesus vihdoin tulee hänen haudalleen, Jeesuksen mahdollisuuksiin ei uskota, koska vainaja on ollut haudassa jo neljättä päivää ja hänen ruumiinsa on alkanut haista. Kertomus päättyy kuitenkin näin: "Jeesus huusi kovalla äänellä: 'Lasarus, tule ulos!' Silloin kuollut tuli haudasta, jalat ja kädet siteissä ja kasvot hikiliinan peittäminä. Jeesus sanoi: 'Päästäkää hänet siteistä ja antakaa hänen mennä.'"

Kirjallisuuden Lasaruksia ja muitakin
Tässä melkoisesti lyhentämässäni Johanneksen kuvauksessa on jotain mystisen selittämätöntä, jota luonnontieteelliset spekulaatiot eivät tavoita. Epäilemättä juuri tästä syystä kertomus on kiinnostanut myös kirjailijoita. Italialainen Alberto Moravia käsittelee sitä romaanissaan Kaksi naista. Valtakunnan salaisuudessa Mika Waltari on tehnyt Lasaruksesta hahmon, joka kuolleista herättyään ei ole kotonaan elävien seurassa. Minä puolestani olen aina lukenut hautaan siunaamisessa katkelman Lasarus-kertomusta.

Tunnettuja nykyajan Lazarus-nimisiä ihmisiä on jalkapalloilijoista kirjailijoihin ja filosofeista koomikkoihin. Raamatun Lasarukset ovat myös sairaalaa merkitsevän sanan "lasaretti” taustalla.

1 kommentti:

Salla kirjoitti...

Kiitos.
-timo suomi