Ei tarvita Tekniikan maailmaa sen havainnon vahvistamiseen, että autot ovat vuosi vuodelta leventyneet. Parkkiruutuun pitää ajaa kieli keskellä suuta, jotta kapeasta oviaukosta onnistuisi pääsemään ulos.
Tuore Tekniikan maailma tarjoaa kiinnostavia lukuja. Uusiin autoihin tulee leveyttä keskimäärin puoli senttiä vuodessa.
Noin puolet uusista autoista on liian suuria minimivaatimukset täyttäviin eurooppalaisiin ruutuihin. Tietysti voidaan maalata leveämpiä ruutuja, mutta ne kaventavat kaduilla liikkumatilaa ja vähentävät parkkipaikkojen määrää.
Autojen pituuskin on kasvanut. Uusimman VW Golfin farmariversio on melkein metrin pitempi kuin ensimmäinen malliversio. Autoihin on tullut paljon lisää korkeutta, mutta se on vain harvoin kanssakulkijoiden ongelma.
Ihminen ei enää mahdu hänelle annettuun maailmaan. Autojen pellit pursuavat ruutumerkintöjen yli. Teollinen ruoansulatusjärjestelmä valuu meriin, eivätkä ihmisen teot enää mahdu ilmastoon. - Joko pitäisi kääntyä pieniin päin?
Oma kysymyksensä on se, millaisia ihmisiä ovat parkkiruutuja täyttävät työväentalon kokoisten miehistönkuljetusajoneuvojen omistajat. Eiväthän vain niitä, jotka eivät housuihinsa mahdu?
3 kommenttia:
Itsellä oli kerran työn puolesta nelivetoavolava käytössä kuukausia. Yli 5m pitkä ja kääntöympyrä 13,3m. Oli aika hankala kaupungissa.
Miksi hankkia itselle iso auto pienillä sisätiloilla?
Minulla oli aikoinaan Toyota Crown, se malli, jota TM suvaitsi nimitellä Vesipöhöksi. Iso auto, isot sisätilat, moni kiitteli. Siihen aikaan ei maaseudulla ollut parkkiruutuja. Nyt kaupungissa autoilen pikkuisella autolla, mahdutaan hyvin, mutta kyytiläiset eivät kiittele.
Auto pitäisi hankkia tarpeen, ei itsetunnon mukaan. Citymaasturi on kummallinen sana. Maasturi ei kuulu cityyn eikä cityauto maastoon. Yhdistelmäsana on samaa lajia kuin housuhame, muurahaiskarhu ja silmälasikäärme.
Lähetä kommentti