Ostin hämeenlinnalaiselta liikenneasemalta kahvin ja ruissämpylän. Ostokset maksoivat 5,25 euroa. Seinässä oli lappu, jossa asiakasta pyydettiin kantamaan astiat telineeseen. Luulisi, että tuohon hintaan astiat kulkisivat tiskiin ilman asiakkaan apua.
En kantanut. Minähän en ole siellä työssä.
Muutenkin astioiden kanniskeleminen on sen lajin avuliaisuutta, että se johtaa huonoihin seurauksiin. Moni kanniskelija luulee tekevänsä palveluksen työntekijöille, mutta kuviteltu apu vaikuttaa vain siihen, että työvoimaa ei palkata.
Astioiden kanniskeleminen on epämoraalinen teko.
Taas on muutama kesätyöpaikka vähemmän. Taas joku opiskelija on saamatta lisätienistiä. Suurten voittojen käärijä vain käärii lisää rahaa.
4 kommenttia:
Mikkelin vastaavalla asemalla on menty tuostakin pidemmälle. Ei riitä, että palauttaisi tarjottimen telineeseen, asiakkaan pitää lajitella astiat, aterimet, ruuan tähteet ja roskat omiin astioihin. Missä oikeus? Missä vääryys?
Varmasti on niitäkin asiakkaita, jotka suostuvat tämänkin tekemään.
Aika moni (nuori) on jäänyt ilman työpaikkaa meidän "upean" itsepalveluyhteiskuntamme tuloksena. Oheisessa linkissä vähän tutkittua tietoa:
http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2010/07/14/asiakas-tekee-tyot--12-000-myyjalta-meni-homma/20109707/12
Tampereelle rantautui ostosparatiisi, jossa asiakas toimii itse kassahenkilönä. Kaikkeen me maksavat asiakkaat suostummekin!
Lähetä kommentti