keskiviikko 21. heinäkuuta 2010

Jos olen asiakkaana, en ole työssä

Ostin hämeenlinnalaiselta liikenneasemalta kahvin ja ruissämpylän. Ostokset maksoivat 5,25 euroa. Seinässä oli lappu, jossa asiakasta pyydettiin kantamaan astiat telineeseen. Luulisi, että tuohon hintaan astiat kulkisivat tiskiin ilman asiakkaan apua.

En kantanut. Minähän en ole siellä työssä.

Muutenkin astioiden kanniskeleminen on sen lajin avuliaisuutta, että se johtaa huonoihin seurauksiin. Moni kanniskelija luulee tekevänsä palveluksen työntekijöille, mutta kuviteltu apu vaikuttaa vain siihen, että työvoimaa ei palkata.

Astioiden kanniskeleminen on epämoraalinen teko.

Taas on muutama kesätyöpaikka vähemmän. Taas joku opiskelija on saamatta lisätienistiä. Suurten voittojen käärijä vain käärii lisää rahaa.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mikkelin vastaavalla asemalla on menty tuostakin pidemmälle. Ei riitä, että palauttaisi tarjottimen telineeseen, asiakkaan pitää lajitella astiat, aterimet, ruuan tähteet ja roskat omiin astioihin. Missä oikeus? Missä vääryys?

Arto Köykkä kirjoitti...

Varmasti on niitäkin asiakkaita, jotka suostuvat tämänkin tekemään.

Matti Helin kirjoitti...

Aika moni (nuori) on jäänyt ilman työpaikkaa meidän "upean" itsepalveluyhteiskuntamme tuloksena. Oheisessa linkissä vähän tutkittua tietoa:

http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2010/07/14/asiakas-tekee-tyot--12-000-myyjalta-meni-homma/20109707/12

Pirjo Peltola kirjoitti...

Tampereelle rantautui ostosparatiisi, jossa asiakas toimii itse kassahenkilönä. Kaikkeen me maksavat asiakkaat suostummekin!