Luterilaisuus on kasvanut samaa tahtia tämän
pohjoisen rajamaan historian kanssa. Siinä on vuodenaikojen vaihtelua ja
säästäväisyyden perinnettä. Siemenperunoita ei syödä ja talvivarastosta
huolehditaan aina.
Ei suotta syöksytä ylettömiin tunteisiin.
Muistetaan, että Jumala on antanut myös järjen, jonka varassa voi kantaa
sopivan kokonaista vastuuta maailmasta.
Työn tekemistä arvostetaan, sillä Jumala ei
järjestä hiirtä makaavan kissan suuhun. Ihmisiä ei jätetä kerjäämisen eikä
hyväntekeväisyyden varaan. Pohjoismaisen hyvinvointivaltion perusta
rakennettiin jo Lutherin Saksassa, kun kerjääminen kiellettiin ja kaupungit
velvoitettiin perustamaan kassoja vähävaraisten ja sairaiden auttamiseksi.
Usko on käytännöllistä. Jumalan ja ihmisen rajalle
sijoittuvat väliolennot hylätään tarpeettomina. Jumalalta voidaan rukoilla
enkelien apua, mutta itse enkeleiden puoleen ei käännytä. Ihmeiden perässä ei
juosta, vaan pikemminkin rukoillaan, että lääkäreillä olisi viisautta ja
ihminen oppisi ottamaan elämänsä sellaisena kuin Jumala sen hänelle antaa.
Ulkoisesti usko on niukkaa tai peräti karua, mutta
samalla itse sanoma jää näkyviin. Puhutaan ydinasioista, kuten kymmenestä
käskystä, Jumalan armosta ja vastuullisesta elämäntavasta. Kirkko ei ole aina
kovin läheinen, mutta elämän käännekohdissa se on hyvin mukana, kuten
syntymässä, aikuistumisessa, avioliiton solmimisessa ja kuolemassa. Myös
kansakunnan kohtalonvaiheissa kirkkoa on kysytty avuksi ja voiman lähteeksi.
Luterilainen kirkko kuin kikkailematon perheauto,
joka luotettavasti kuljettaa ihmiset elämänvaiheesta A elämänvaiheeseen B.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti