perjantai 26. kesäkuuta 2009

Suomen rumin kirkko, minun kirkkoni

 
Kotimaa-lehden lukijat ovat äänestäneet Suomen rumimmaksi kirkoksi Järvenpään kirkon. Se on 1960-luvun betoniarkkitehtuuria, jossa luterilainen karuus on viety äärimmilleen. Harmaan kuution päällä on toinen kuutio, jonka sisällä ovat kirkonkellot.

Minulle tuo kirkko on aina ollut kaunis. Sen alttarilla oleva ristiinnaulittua esittävä puuveistos on puhuttelevimpa Kristus-kuvia, mitä vastaani on tullut. Olen ylpeä siitä, että juuri sen alla olen saanut ensimmäisen ehtoolliseni.

Kirkon kauneus ei kuitenkaan ole minulle vain tuon veistoksen kauneutta. Rakastan myös ulkopintojen harmata betonia, koska kirkon sisällä tapahtuneet hyvät asiat ovat saaneet mielikuvissani betonin kukkimaan.
 

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Muistui mieleeni keskustelu, jonka kävimme kun olin aloittelemassa opiskelujani Järvenpäässä v.2000.Ilmoitin mielipiteeni Jäken kirkosta ja se oli vastaavanlainen,kuin mitä oli Kotimaan kyselyn tulos.Tämän jälkeen tuhahdit,(ehkä hieman närkästyneenä tai jotain) ja kerroit minulle kirkon merkityksestä sinulle.Tästä opin sen,etten arvostele kirkkoja enään samalla lailla kuten ennen: ruma,ällöttävä tai hirvittävä...yms. Jokainen kirkko on jollekkin henkilökohtaisesti rakas, oli sen muoto,väri,arkkitehtuuri tai haju ihan mitä tahansa.
-joni k.-