Jos Vanhan testamentin aikoo lukea kahdessa vuodessa, on
päästeltävä puolitoista lukua päivässä. Uuden testamentin lukeminen on pienempi
urakka. Kahdessa vuodessa sen lukee läpi, jos etenee 10 - 15 jakeen
päivänopeudella. Se ei ole paljon se.
Taustojen selvittäminen lisää kiinnostusta. Wikipediakaan ei
ole tässä huono.
Koko Raamatun lukeminen ei ole kovin mielekäs tehtävä.
Raamattu on kirjakokoelma, eikä kirjojakaan lueta niin, että aloitetaan
kirjahyllyssä ylärivistä vasemmalta ja jatketaan siitä kirja kerrallaan.
Ensin kannattaa lukea evankeliumit. Seuraavaksi on hyvä
perehtyä muuhun Uuteen testamenttiin. Tämän jälkeen olisi alkusivujen ja
Psalmein vuoro. Sananlaskut ovat mukavia välipaloja, ja niitä voi lukea milloin
tahansa.
Jos Raamatun ydinajatuksista haluaa saada kiinni, tämä kirjakokoelma kannattaa ajatella Jumalan kirjeeksi, jonka hän on lähettänyt ihmiskunnalle. Ei voi olla niin, että me yksin arviomme sitä. Sekin arvioi meitä. Samalla on muistettava, että Jumala ei puhu vain helposti ja suorasanaisesti, vaan myös kertomusten, vertausten ja runojen avulla. Hänellä on vapautensa lähestyä meitä myös sellaisilla historiallisilla tapahtumilla, joiden moraalia me paheksumme.
Jos Raamatun ydinajatuksista haluaa saada kiinni, tämä kirjakokoelma kannattaa ajatella Jumalan kirjeeksi, jonka hän on lähettänyt ihmiskunnalle. Ei voi olla niin, että me yksin arviomme sitä. Sekin arvioi meitä. Samalla on muistettava, että Jumala ei puhu vain helposti ja suorasanaisesti, vaan myös kertomusten, vertausten ja runojen avulla. Hänellä on vapautensa lähestyä meitä myös sellaisilla historiallisilla tapahtumilla, joiden moraalia me paheksumme.
* * *
Koraanin tai minkään kirjan julkinen, teatraalinen polttaminen ei ole sananvapauden harjoittamista vaan sen rajoittamista. Sanojahan siinä palaa. Sananvapautta on päinvastoin se, että kirjoja tehdään lisää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti