torstai 14. elokuuta 2008

Olen materiaalini vanki

14.8.2008
Olen pitänyt ehkä kymmeniä aloittelijalle tarkoitettuja kymmenen minuutin shakkikursseja. Olen kertonut niillä muutamia perussääntöjä, jotka jokaisen shakkipelaajan on tiedettävä, jotta pelaamisesta tulee yhtään mitään.

Olen puhunut nappuloiden arvoista, mutta ennen muuta siitä, kuinka shakkiasemaa on rakennettava ja mitä nappuloita kannattaa siirtää aivan aluksi.

Tiedän, että moni on päässyt näillä opeilla kelvollisen pelaamisen alkuun.

Ehkä tämän vuoksi jotkut ovat erehtyneet luulemaan, että osaisin pelata shakkia. Tämä on väärä luulo. Oikeasti olen shakkislangilla ilmaisten pelkkä "patseri", en siis lainkaan vakavasti otettava vastus.

Olen juuttunut materialismin tasolle. Koskaan en ole oppinut sitä, että toisinaan shakkipelissä on syytä luopua materiaaliedusta ja vaihtaa se liikkumatilaan tai lisäpeliaikaan. Sillä tavoin oikeat shakin pelaajat osaavat tehdä, minä en.

Shakkilaudalla olen omaisuuteni vanki. Kunpa elämässä olisin viisaampi.

Ei kommentteja: