Helsingissä Alppilan koululla tapahtunut välikohtaus ja sitä seurannut opettajan irtisanominen on kiihdyttänyt kansaa. Opettajaa puolustava nettiadressi on saanut lyhyessä ajassa yli 150 000 allekirjoittajaa.
Käynnissä oleva nettikeskustelu on tyypillinen esimerkki
siitä, kuinka minimaalisten tietojen varassa tehdään maksimaalisia
johtopäätöksiä. Jälleen kerran puhutaan sekavasta tilanteesta sillä varmuudella, jonka vain
täydellinen asiantuntemattomuus takaa.
Mielipiteiden tueksi vedotaan kännykkäkameralla kuvattuun
videoon ja iltapäivälehtien kirjoituksiin. Sääliksi käy toimittajia, jotka ovat
ensin koettaneet saada tolkkua kiihtyneiden ja omaan pussiinsa puhuvien
ihmisten todistuksista. Nyt heidän kiireessä tekemiään tekstejä luetaan niin
kuin ne olisivat oikeudenkäynnin pöytäkirjoja. Kukaan ei kysele todistajien lutotettavuutta eikä esimerkiksi
sitä, liittyykö tähän välikohtaukseen joitakin aiempia vaiheita, kuten
pitkäaikaista vihanpitoa, oppilaan alituisesti huonoa käytöstä tai opettajan
toistuvaa taitamattomuutta.
Ennen vanhaan oli paremmin - sanokoon tieteellinen tutkimus mitä tahansa
Ennen vanhaan oli paremmin - sanokoon tieteellinen tutkimus mitä tahansa
Keskustelijoiden kiihtynyt mieli saa tukea siitä
järkkymättömästä vakaumuksesta, että ennen vanhaan kaikki oli paremmin ja että
nimenomaan nykynuoret ovat kelvotonta väkeä. Tämä ajatus istuu niin lujassa,
että se ei lähde mihinkään, vaikka tieteelliset tutkimukset puhuisivat aivan
muuta: Tosihumalaan juovien nuorten määrä on vähentynyt, samoin tupakointi.
Viimeisimmän kymmenen vuoden aikana opiskelua haittaavien väkivaltatilanteiden
määrä on laskenut. Oppilaiden mielestä opettajat ovat nyt oikeudenmukaisempia
ja kiinnostuneempia oppilaistaan kuin kymmenen vuotta sitten. - Samalla on valitettavaa, että
paljon huomiota osakseen saanut koulukiusaaminen junnaa entisellä tasollaan.
Ainakaan minun koulumuistoni eivät viittaa siihen, että
menneisyydessä olisi jokin koulunkäynnin paratiisiaika. Päinvastoin, hirveitä
aikojahan ne olivat.
Poikkeustilanteista ei pidä tehdä yleistä sääntöä
Poikkeustilanteista ei pidä tehdä yleistä sääntöä
Kovaäänisimmät keskustelijat ovat innostuneet opettajien
fyysisestä voimankäytöstä. Saas nähdä, milloin aletaan ehdottaa, että
tarvittaessa vedetään karttakepillä sormille.
Sen verran sallittakoon opettajille fyysisen voiman käyttöä,
että todella uhkaavassa tilanteessa opettajan ei pidä pelätä käräjille
joutumista, jos menee väliin heikomman suojaksi. Ääritilanteet ovat kuitenkin ääritilanteita, eikä niistä voi tehdä normaalikäytäntöjä. Poikkeukset voivat vahvistaa säännön, mutta ne eivät tee sitä.
Entä miten ulos heittämiset sopivat naisopettajien keinovalikoimiin? Mitä pitää ajatella tilanteista, joissa opettaja taitamattomuudellaan ensin itse luo "uhkaavan tilanteen" ja sitten ratkaisee sen voimankäytöllä? Sallitaanko koulun lisäksi muissakin yhteiskunnallisissa instituutioissa, että epämiellyttävän ihmisen voi heittää ulos kuka tahansa, jolla on jonkinlainen virka-asema?
Ei koulumaailman ongelmia käsirysyillä ratkota.
Entä miten ulos heittämiset sopivat naisopettajien keinovalikoimiin? Mitä pitää ajatella tilanteista, joissa opettaja taitamattomuudellaan ensin itse luo "uhkaavan tilanteen" ja sitten ratkaisee sen voimankäytöllä? Sallitaanko koulun lisäksi muissakin yhteiskunnallisissa instituutioissa, että epämiellyttävän ihmisen voi heittää ulos kuka tahansa, jolla on jonkinlainen virka-asema?
Ei koulumaailman ongelmia käsirysyillä ratkota.
Painimalla opettaja menettää auktoriteettinsa
Fyysisen voiman käyttö vie opettajan samalle tasolle ongelmaoppilaan kanssa ja riistää häneltä hänen auktoriteettinsa, jonka varassa hän viime kädessä työtään tekee. Eikä ysiluokkalaisen kanssa ole enää niin varmaa, että opettaja voittaa hänet lihasvoiman käytössä; ihminen kun hyvin vaistonvaraisesti vastaa fyysisyyteen fyysisyydellä.
Fyysisen koskemattomuuden periaate suojelee sekä opettajaa että oppilasta, edellistä auktoriteetin menettämiseltä, jälkimmäistä voimakkaamman mielivallalta.
Voin pelata rippikoululaisten kanssa jalkapalloa, istua
poikien kanssa saunan lauteilla ja juosta kilpaa (nykyään tuppaan häviämään),
mutta painimaan ei pidä ryhtyä, ei kreikkalaisroomalaiseen, ei mihinkään.
Jos tarvitaan voimankäyttöä, kutsuttakoon paikalle
poliisi. Tosin myös viisas konstaapeli hoitaa useimmat asiat muuten kuin
pampulla ja käsiraudoilla. Tyhmemmät ovat käsirysyssä. Sanoihan ymmärtäväinen poliisituttuni työtovereistaan näin: "Olen katsellut, että samat miehet ne
aina joutuu painimaan."
7 kommenttia:
Maybe you have been pay close attention to this matter.
Hyviä näkökohtia. En kuitenkaan yhdy ajatukseen, että asiasta kirjoitettaisiin noin kiihkeästi siksi, että kuviteltaisiin tiedettävän, mitä juuri tuossa tilanteessa tapahtui. Pidän fyysistä koskemattomuutta hyvin tärkeänä, mutta mitä tarkoittaa sen absolutifioiminen? Minusta näyttää siltä, että ruumiin koskemattomuuden 0-toleranssilinja - jonka näin käytännössä Ruotsissa 20 v. ajan - on jotenkin yhteydessä myös ruumiin palvontaan - ja hengen halveksuntaan. Tässä on kysymys myös aikamme ihmiskäsityksestä. - Yksittäisessä haistattelutilanteessa (luit oikein) - joita tulee varmasti aina olemaan - näen tärkeäksi, että opettajalla voi olla muutakin järjestyksenpitomahdollisuutta kuin sanat, sanat jotka moni on oppinut jo kodissaan sivuuttmaan. Minusta opettajaan pitää voida myös luottaa siinä suhteessa, että hän kykenee tarvittaessa (tai toisen avulla) myös siirtämään häiritsevän/riehujan - joka etsi huomiota ja valtaa - toiseen tilaan rauhoittumaan. Uskon, että piittaamattomuus opettajan sanoista saa monen samassa tilassa olevan oppilaan tuntemaan sekä kanssahäpeää (opettajista myös tykätään) ja turvattomuutta. Se antaa myös häiriköijälle tilaisuuden nousta kingiksi, jonka suosiota tavoitellaan - ja niin syntyy opettajaa vastustava mobbausjengi. Tällaisen mallin menestyminen sekä kasvattaa ratkaisemaan (itsetunto)asioita väärällä tavalla että johtaa vaikeuksiin koko koulun ilmapiirissä. Näen asian niin, että opettajalla pitää olla jotakin sanoja pidempää Mutta varhaisnuoruuden kynnykselle saakka. Samalla näen, että jokaisen kerran, kun sanoja vakavampaan toimenpiteeseen joutuu turvautumaan pitäisi olla vakavasti otettava herätyssignaali, jonka jälkeen kyseisen oppilaan elämäntilannetta aletaan selvitellä tarkemmin, niin että hän saa tarvitsemansa tuen. - Terveisin Jarmo J
Aina ei sitä poliisia kerkeä soittaa. Jos oppilas hakkaa toista oppilasta hajareisin niin, että verta tulee ja toinen itkee sikiöasennossa alla, on minusta opettajan toimittava heti. Ei siinä ehdi poliisia odotella. Tai tietysti voidaanhan aina jättää puuttumatta- ja sitten päivitellä, kuinka koulukiusaaminen ei tästä maasta lopu...
Todella viisas kirjoitus, kiitos!
Et vissiin ihan hirveästi omaa kokemusta voimankäytöstä tai ylipäätään fyysisten konfliktien ratkaisemisesta.
Viime vuosina olen saanut kieltämättä olla rauhassa, mutta tältäkin alalta valitettavasti kokemusta on. Mainitaan vaikkapa se tilanne, kun oman kotini eteisessä jouduin ottamaan veitsen pois päälle käyvältä ihmiseltä. - Muuten on aika mautonta siirtää tällainen keskustelu jonkun keskustelijan henkilökohtaisiin ominaisuuksiin ja elämänhistoriaan.
Lähetä kommentti