Villeimpien teorioiden mukaan Jeesus olisi ollut
tähtientakainen avaruusolento. Arkisempien tarinoiden mukaan hän olisi saanut
oppinsa Tiibetissä tai Egyptissä. Jossain ollaan tietävinään, että hän olisi
matkustellut Välimeren maissa ja tavannut jopa Rooman keisarin. Mormonit
opettavat hänen saarnanneen Amerikassa.
Olen lukenut siitäkin, että Jeesus olisi vallannut
aseellisesti Jerusalemin temppelin ja yrittänyt luoda vapaan juutalaisen
valtion. Dan Brownin Da Vinci -koodin pohjalta äkkivalaistuneet julistivat
Jeesuksen ja Maria Magdaleenan avioliittoa. Joku niin sanottu tutkija on ollut
tietävinään, että Jeesus erosi Mariasta ja avioitui Raamatussa mainitun Lydian
kanssa.
Kaikesta tutkimusnäytöstä huolimatta on niitäkin, jotka
epäilevät Jeesus Nasaretilaisen historiallisuutta. Heidän spekulaationsa
muistuttavat tapaa, jolla kielletään saksalaisten toteuttama juutalaisten
joukkotuho; ja onhan olemassa solipsismiksi kutsuttu filosofinen suuntaus, joka
epäilee, että ulkomaailma on pelkkää ihmisen kuvitelmaa. – Ehkä juuri nyt luet
sanomalehteä, joka ei ole oikeasti olemassa, vaan on vain oman tajuntasi
kuvitelma.
Historiallinen totuus voi olla ikävä. Mitään ihmisen
kirjoittamia tekstejä ei ole tutkittu tieteellisesti niin paljon kuin Uutta
testamenttia ja varsinkin evankeliumeja.
Uusien, mullistavien löytöjen keksiminen vaatisi sitä, että
jostain Lähi-idän hiekasta kaivautuisi esiin ennen tuntematon, riittävän
varhainen kirjoitus. Niitä ei ole näkynyt, vaikka aika ajoin nostetaan
sensaatiomaisesti esiin jokin epävirallinen evankeliumi, jonka uutisarvo tosin
katoaa muutamassa viikossa. Niiden ongelmana on, että ne kaikki on kirjoitettu
liian monta vuotta Jeesuksen kuoleman ja perinteisten evankeliumien jälkeen.
Tieteellisen tutkimuksen perusteella käsitys
historiallisesta Jeesuksesta on varsin vakiintunut.
Hän syntyi muutama vuosi ennen ajanlaskun alkua jossain päin
Galileaa, ja hänen uskonnollinen taustansa oli juutalaisuudessa. Hänen julkinen
toimintansa kesti noin kolme vuotta, ja sen aikana hän kokosi ympärilleen
joukon oppilaita, joita ei kuitenkaan voi tarkasti nimetä.
Hänellä oli parantajan maine, ja hän teki opetuksellaan
vaikutuksen ihmisiin. Hänen ajatuksensa ovat suunnilleen sellaisia kuin
kolmessa ensimmäisessä evankeliumissa on kerrottu. Hänet surmattiin ristiin
naulitsemalla luultavimmin vuonna 30 jKr. Hänen oppilaansa olivat vakuuttuneita
siitä, että hän ilmestyi elävänä seuraajilleen kuolemansa jälkeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti