Vaikuttaa siltä, että brexit vie Englantia kohti romahdusta. Heillä on aiheesta kokemusta. Esimerkiksi sopii jalkapallomaajoukkueen ohella heidän autoteollisuutensa. Vielä 1960-luvulla Suomessa myytiin todella paljon englantilaislähtöisiä autoja ja nykyään ei juuri mitään.
Ford valmisti kummallisen takaikkunan Angliaa ja sen lisäksi Cortinaa ja Zephyriä. Hillmaneista tunnetuin oli Imp. Myös Triumpheja oli yllättävän paljon. Niistä Herald oli sikäli harvinainen auto, että siinä oli erillinen runko, minkä vuoksi siitä oli helppo rakentaa avoauto.
Varsinaisiksi legendoiksi kasvoivat Morris ja Austin Minit, jotka erosivat toisistaan vain maskin perusteella. Ministä tuli Suomessa kansallinen ylpeyden aihe rallimenestyksen takia. Tärkein oli Timo Mäkisen ensimmäinen sija Monte Carlossa aikana, jolloin turvallisuudesta ei juuri välitetty. Monte Carlon myyttisimmät vaiheet olivat Alpeilla öisin ajettavia pikataipaleita. Ajokelit olivat Mäkisen voittaessa poikkeuksellisen huonot.
Lisäksi Englannista tuli loistovaunuja ja persoonallisia urheiluautoja, kuten Jaguar E-Type, mutta tavallinen kansa pääsi näkemään niitä vain television sarjafilmeissä.
Englantilaisen autoteollisuuden ongelmat paljastuivat vasta 1970-luvulla, kun alkoi kuulua uutisia loputtomiin kestävistä lakoista. Vauxhall Vivaa ruvettiin kutsumaan vaivaksi, ja kun japanilainen Nissan aikanaan perusti tehtaansa Englantiin, se halusi sen nimenomaan paikkakunnalle, jossa ei ollut aiempia autotehtaita eikä niiden perinteitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti