Tämä kirjoitus ei ole suunnattu Postia vastaan, ei edes
byrokratiaa vastaan. Kertomani tapaus on vain esimerkki maalaisjärjen
puutteesta ja siitä, että asiat tehdään hankalimman kautta.
Tuttuni kertoi pudottaneensa rippijuhlien kiitoskortit
postilaatikkoon ilman postimerkkiä. Huomattuaan asian hän soitti Postin
asiakaspalveluun kysyäkseen, miten virheen voi korjata. Asiakaspalvelun mukaan
ei käynyt, että hän olisi mennyt postilaatikon luo klo 16.30, kun laatikko
tyhjennettäisiin. Postinkantajan silmien alla hän olisi laittanut merkit
kuoriin. Ei käynyt sekään, että merkittömät kuoret olisi toimitettu
paikalliseen postiin, jossa postin lähettäjä olisi käynyt liimaamassa merkit.
Ei käynyt. Ei käynyt. Ainoa vaihtoehto oli asiakaspalvelun mukaan, että posti
kenties toimittaisi kirjeet vastaanottajien lähiposteihin, josta ehkä
lähtisi "sinulle on saapunut lunastettava kirjelähetys" -viesti vastaanottajalle.
Tämä on kouluesimerkki ymmärryksen ylittävästä joustamattomuudesta.
Valitettavasti on joukko ihmisiä, jotka ongelmatilanteessa päättelevät:
"Tehdään kaikkein vaikeimman mukaan. Silloin kukaan ei syytä, että olisi
tehnyt väärin. Olen oikein kankea, niin en sählää mitään."
Toimivimpia käytännön elämän sääntöjä on, että moniin asioihin ei saa lupaa, vaikka ne saa anteeksi.
En millään usko, että Postilla olisi jokin pykälä, joka
kieltäisi maalaisjärkisen postilaatikkoratkaisun. Vielä vähemmän on
kuviteltavissa, että siitä olisi kenellekään mitään ikäviä seurauksia, jos sen
mukaan toimisi. Kuka siitä valittaisi? Kiitoskorttien saajatko?
Maaseudulla ei tarvitsisi edes kysyä. Postinlähettäjä Minna
olisi odottanut postinkantaja Mikkoa laatikolla. Yhdessä he olisivat liimanneet
merkit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti