Tämän päivän Aamulehdessä kerrottiin, että Suomessa on Länsi-Euroopan vanhin autokanta. Kun asiassa nähdään ongelma, vedotaan yleensä sekä ympäristöarvoihin että turvallisuuteen; uudet autot on rakennettu vanhoja paremmin.
Aamulehden haastattelema Pekka Rissa on Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja - kuinkas muutenkaan. Toisin sanoen näkökulma on autokauppiaiden. Haastateltavalla on niin sanotusti oma lehmä ojassa.
Mikä ihmeen vika siinä on, että tavara kestää pitkään? Voi olla, että vanhat autot kuluttavat hieman enemmän polttoainetta, mutta toisaalta uuden auton valmistaminen tuottaa monen lajin päästöjä. Vanhalla ehkä ajetaan vähemmän kuin uudella.
Vanhan auton turvallisuus tulee siitä, että sillä ei viitsi lähteä pitkille matkoille. Huonolla kelillä ei ajeta ollenkaan.
Rättäri ja kuplavolkkari ovat varusteidensa ja ajo-ominaisuuksiensa puolesta turvattomia, mutta milloin kukaan on nähnyt niiden olleen kolarissa? Sitähän on sanottu, että rättärillä ei edes ehdi kolaripaikalle.
1 kommentti:
Tämä vaan vahvisti mielipidettäni siitä, että autot senkun huononevat. Luotamme liikaa tekniikkaan jota emme ole kehittäneet tarpeeksi ja tämän takia uudet Citroénit eivät käynnisty aamulla "Technical malfunction":in takia. Autoon ahdetaan liikaa elektroniikkaa mikä ei ole hyvä asia.
Tiivistettynä: Joissakin asioissa vanhat metodit istuvat paremmin koska ne toimivat kuin mummon piirakka.
-Santeri Sarkola
Lähetä kommentti