En ole ainoa, jolle on tapahtunut tätä.
Jostain alennusmyyntipöydältä ostin mustakantisen kirjan.
Sen ostamista perusteli vain se, että kirja oli julkaistu laatukirjojen
sarjassa. Romaanin nimi ei miellyttänyt minua, Tšekkiläinen pila. Myös
kirjailijan nimi oli minulle vieras.
Kun rupesin lukemaan kirjaa, tajusin osuneeni vahingossa
johonkin hyvään. Saatuani sen loppuun, aloin kertoa lukemista harrastaville
tutuilleni, että olin lukenut jotain tärkeää. Kirjailijan nimi oli Milan Kundera. Kukaan ei korvaansa lotkauttanut mainonnalleni.
Sitten ilmestyi Olemisen sietämätön keveys. Luin sen oitis
ja lumouduin. Taas mainostin Kunderaa, mutta jostain syystä romaani ottikin lukijansa, ei minun ansiostani, vaan sen takia, että jostain kumman syystä
kirjoja lukeneet ihmiset olivat löytäneet sen ja olivat alkaneet kertoa siitä
toisilleen.
Kirjan nimeä kopioitiin ja muokattiin monenlaisiin
tarkoituksiin. Pikaisella googlaamisella selviää, että Kunderaa jäljitellen on
puhuttu olemisen sietämättömästä vaikeudesta, raskaudesta, pimeydestä, hatusta,
taakasta, naurettavuudesta, kylmyydestä, julmuudesta ja vapaudesta.
Milan Kundera oli lyönyt itsensä läpi. Olinko nyt
tyytyväinen? – En ollenkaan. Nyt harmittivat kaikki perässä juoksijat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti