Suhtaudun varsin varauksellisesti siihen nykyajan hokemaan,
että joku sanoo uskovansa Jumalaan, mutta eri tavoin kuin kirkko opettaa. Olen
kerran törmännyt erään rippikoululaisen kirjoitelmaan, jonka äärellä olin
hetken epävarma, näkivätkö silmäni todella oikein, mutta vaikka kuinka niitä
hieroin, tällainen ajatus siinä paperilla oli: "Uskon kyllä Jumalaan,
mutta eri tavoin kuin kirkko opettaa. Pikemminkin niin, että Jumala hyväksyy
meidät sellaisina kuin olemme."
Onneksi minun ei tarvinnut itsekriittisesti kysellä
rippikouluopetuksemme laatua, koska kirjoitelma oli tehty heti rippikoulun
alussa. Siitä huolimatta jäin ihmettelemään, oliko syyllinen seurakunnan
lapsityö, koulun uskonnon opetus, oma perhe ja sukulaiset vai jokin piirre alle
rippikouluikäisten kulttuurissa. Kirjoitus oli nimetön, eikä minun kannattanut
edes arvailla, kenelle se mahtoi kuulua. Otin huomioon myös sen mahdollisuuden,
että joku neropatti oli vain halunnut sekoittaa papin ajatukset, mutta en
vakuuttunut siitäkään teoriasta.
Jos ihmiset tuntevat olevansa ristiriidassa kirkon opetuksen
kanssa, kyse ei välttämättä ole siitä, että ristiriidassa olisivat ihmisen oma
käsitys ja kirkon käsitys, vaan ihmisen käsitys ja hänen käsityksensä siitä,
mikä on kirkon käsitys.
Toivon, että rippikoulun aikana tuolle rippikoululaiselle
valkeni, että hänen ajatuksensa Jumalasta oli juuri sitä, mitä luterilainen
kristillisyys syvimmältään on.