Tuntuu siltä kuin puoli maailmaa tietäisi, että David Bowien
viimeiseksi jääneellä levyllä on Lazarus-niminen laulu. Epäilen, että kovinkaan
moni ei tiedä, kuka Lasarus alkuaan on.
Uudessa testamentissa on kaksi Lasarusta, eikä Bowien
lyriikasta valkene ainakaan minulle, kumpaa heistä hän tarkoittaa vai onko hänen mielessään kumpikin. Raamatullisen
viittauksen puolesta puhuu vahvasti se, että molemmat evankeliumien
Lasarukset liittyvät kuolemaan.
Luukkaan paisetautinen köyhä
Ensimmäinen Lasarus esiintyy Jeesuksen vertauksessa, joka on
Luukkaan evankeliumin luvussa 16. Tämä Lasarus on virunut sairaana rikkaan
miehen portilla saamatta mitään apua. Molemmat kuolevat, ja rajan toisella
puolen Lasarus päätyy hyviin oloihin ja rikas mies huonoihin. Rikas pyytää nyt,
että Lasarus kastaisi edes sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi hänen kieltään,
mutta tämä ei onnistu, sillä heidän välillään on erottamaton kuilu. Sitten
rikas mies anoo, että joku kävisi varoittamassa hänen elossa oleviaan
veljiään mahdollisesta surkeasta kohtalosta, joka odottaa tylyjä rikkaita
kuoleman jälkeen. Hän saa vastaukseksi, että rikkaiden veljien luo on turha mennä. He eivät muuta
elämässään mitään, vaikka joku kuolleista herännyt menisi puhumaan heille.
Johanneksen mätänevä ruumis
Toinen Lasarus esiintyy Johanneksen luvussa 11. Hän kuuluu
Martan ja Marian kanssa samaan sisarusparveen, ja heidät kaikki mainitaan Jeesuksen ystäviksi. Lasarus sairastuu, ja Jeesusta
pyydetään apuun, mutta hän viivyttelee lähtöään pari päivää, ja Lasarus ehtii
kuolla. Kun Jeesus vihdoin tulee hänen haudalleen, Jeesuksen mahdollisuuksiin
ei uskota, koska vainaja on ollut haudassa jo neljättä päivää ja hänen
ruumiinsa on alkanut haista. Kertomus päättyy kuitenkin näin: "Jeesus
huusi kovalla äänellä: 'Lasarus, tule ulos!' Silloin kuollut tuli haudasta,
jalat ja kädet siteissä ja kasvot hikiliinan peittäminä. Jeesus sanoi:
'Päästäkää hänet siteistä ja antakaa hänen mennä.'"
Kirjallisuuden Lasaruksia ja muitakin
Tässä melkoisesti lyhentämässäni Johanneksen kuvauksessa on
jotain mystisen selittämätöntä, jota luonnontieteelliset spekulaatiot eivät
tavoita. Epäilemättä juuri tästä syystä kertomus on kiinnostanut myös
kirjailijoita. Italialainen Alberto Moravia käsittelee sitä romaanissaan Kaksi naista. Valtakunnan salaisuudessa Mika Waltari on
tehnyt Lasaruksesta hahmon, joka kuolleista herättyään ei ole kotonaan elävien
seurassa. Minä puolestani olen aina lukenut hautaan siunaamisessa katkelman
Lasarus-kertomusta.
Tunnettuja nykyajan Lazarus-nimisiä ihmisiä on
jalkapalloilijoista kirjailijoihin ja filosofeista koomikkoihin. Raamatun
Lasarukset ovat myös sairaalaa merkitsevän sanan "lasaretti” taustalla.