Facebook-seinälläni käyty keskustelu osoittaa, että
pirkkalalaisia on koskettanut yllättävän syvältä kaksi tuttua hahmoa, joista
toinen on Jouko Turkka ja toinen on niin sanottu Vara-Jeesus. Kummallista
asiassa on se, ilmeisesti heissä molemmissa on monien ihmisten mielestä jotain
samaa. Vielä oudommaksi asian tekee se, että Vara-Jeesuksia on ollut
Pirkkalassa kaksi. Ollenkaan kaikki eivät ole selvillä tästä perusasiasta.
Ensimmäinen Vara-Jeesus: mies joka käveli
"Se on se mies, joka kävelee" oli tarkka kuvaus,
jonka perusteella kuka tahansa Pirkkalassa vakituisesti asunut tunnisti, ketä
tarkoitettiin. Juuri muuta hänestä ei tiedettykään, alkuperäisestä
Vara-Jeesuksesta. Joskus joku sanoi jonkinlaista kunnioitusta äänessään:
"Se on insinööri."
Hänen oikea nimensä oli Kalevi. Kun hän pitkässä parrassaan
ja alhaalle ulottuvassa takissaan käveli kuntakeskustaa kohden tai sieltä
takaisin, hänen olemuksessaan oli kieltämättä jotain sellaista, että nimi
Vara-Jeesus oli ymmärrettävä. Hänestä näki hänen sivullisuutensa, mutta tuntui
myös siltä, että hänellä oli jokin ajatus mielessään. Minulle hän muistutti
sitä Dostojevskin kuvaamaa Kristusta, joka eräänä päivänä ilmaantui inkvisition
aikaiselle Sevillan torille. Kaikki heti tunnistivat hänet sydän ilosta
pakahtuen, vaikka hän ei sanonut mitään. Dostojevskin kertomuksessa sotilaat
tulivat pian paikalle ja vangitsivat hänet eikä kukaan tehnyt elettäkään hyvin
tunnetun vangin puolustamiseksi. Vankilassa hän sai vastata suur-inkvisiittorin
kysymykseen: "Miksi olet tullut meitä häiritsemään?"
Vara-Jeesus vaihtui
Jossain vaiheessa alkuperäinen Vara-Jeesus katosi
katukuvasta. Nimi ei kuitenkaan kadonnut puheista. Nuoret alkoivat kutsua
Vara-Jeesuksen nimellä hänen veljeään, jossa kenties oli jotain samaa kuin
alkuperäisessä. Heidän välillään oli kuitenkin se oleellinen ero, että
ensimmäinen Vara-Jeesus vaikeni ja toinen puhui.
Toinen Vara-Jeesus ehkä näki jotain, mitä muut eivät nähneet
Surin aina sitä, että niin sanottu Vara-Jeesus eli Reijo ei
oikein päässyt yhteisymmärrykseen Pirkkalan nuorten kanssa, vaikka juuri nämä
olisivat voineet ymmärtää häntä paremmin kuin vanhat ihmiset, jotka ovat
asuntolainojensa ja työuriensa pilaamia. Turhaan toivoin, että jonain päivänä
nuoret olisivat alkaneet kertoa käyvänsä kahvilla hänen luonaan.
Ymmärtämättömyyttä oli kahteen suuntaan. En oikein tiedä,
mistä se sai alkunsa, mutta joka tapauksessa aavistan, että kun Pirkkalan
huumeongelma rehotti pahimmillaan 1990-luvun loppupuolella, Reijo näki oman
kotinsa ikkunasta asioita, jotka saivat hänet aivan perustellusti epäilemään
nuorten ihmisten tekoja ja moraalia.
Ehkä näiden kokemustensa pohjalta Reijo katsoi nuoria
välillä hieman vinoon ja näki pahaa siellä, missä sitä ei todellisuudessa
ollut. Silloin tällöin hän lausui käsityksiään julki, kun kohtasi nuoria, ja
nämä taas vastasivat samalla mitalla. Toinen ymmärsi väärin toista, ja lopulta
väärinymmärrys oli täydellinen.
Toinenkin Vara-Jeesus oli dostojevskilainen hahmo
Reijo oli helppo luokitella osastoon "toisenlaiset
ihmiset". Kotiaan hän oli
koristellut suurilla symboleilla, jotka näkyivät kauas. Kylän keskustassa hänet
saattoi nähdä rukoilemassa kädet kohti taivasta. Välillä hän oli pysähtynyt
kadunkulmaan ja luki siinä rukousta niin kuin jotain loitsua. Vaatteisiinsa hän saattoi piirtää suurikokoisen ristin. Se
ylitti selvästi ne mitat, jotka normaalikansan mielestä kuuluvat kohtuulliselle
ristille.
Minun silmissäni hän edusti ortodoksiperinteestä tuttua
käsitettä "Kristuksen tähden houkka”. Tämä ihmistyyppi tunnetaan ennen
muuta Venäjällä (ven. jurodivyi), ja se on antanut nimensä kantajalle oikeuden
puhua paradoksin muotoisia totuuksia jopa tsaareille turvallisuuttaan
vaarantamatta.
Jos Reijon kanssa pysähtyi keskustelemaan, saattoi kuulla
sanoja ja lauseita, jotka eivät ole tyypillisiä terveelle uskonnollisuudelle.
Ajatukset tosin vaihtelivat tietyissä jaksoissa. Tuntuu siltä, ettei Reijo
saanut milloinkaan ratkaistua, kuuluisiko kirkkoon vai ei. Käsittääkseni hän erosi
ja liittyi useita kertoja. Ymmärsin hänen puheistaan, että jossain vaiheessa
hän olisi kuulunut myös ortodoksiseen kirkkoon. Minä tunsin, että kaikesta
huolimatta hän aina kuului meikäläisiin. Hän ilmaisi jotain, mitä mekin
tunnemme sisällämme, kunhan vain sallimme sen tulla esiin.
Kaikkiaan Reijolle oli helppo naureskella ja häntä oli
helppo käyttää varoittavana esimerkkinä siitä, kuinka ihmiselle voi käydä, jos
rupeaa miettimään liian jumalisia.
Tämä on kuitenkin totuuden toinen puoli. Dostojevskia
lukiessa voi törmätä ajatukseen, että perimmäinen totuus on tässä maailmassa
täysin outoa. Suhteessa tämän maailman tapoihin ja käytäntöihin se on niin
merkillinen ilmiö, että tavallinen ihminen ei voi puhua lainkaan uskottavasti
tätä totuutta. Siksi totuus voidaan kuulla vain niiden ihmisten suusta, jotka
muu maailma tuomitsee oudoiksi poikkeusihmisiksi tai peräti hulluiksi.
Toinen Vara-Jeesus kantoi miehen kokoista ristiä keskellä
kylää
Eniten puhuttanut tapaus oli se, kun Reijo kulki
pääsiäisviikolla miehen kokoista ristiä kantaen kylän keskustassa. Varmaan tämä
oli kummallista ja normien vastaista, mutta samalla rohkea teko. Luultavasti
hänestä ajateltiin vähän samanlaisia ajatuksia kuin alkuperäisestä Jeesuksesta.
Ei hänenkään ristinkantamistaan seurattu ihaillen eikä ymmärtäen. Pikemminkin
ympärillä olevat ihmiset olivat sitä mieltä, että hän sai hulluudestaan juuri
sen palkkion, jonka ansaitsi.
Entistä enemmän tarvittaisiin juuri niitä ihmisiä, jotka
ovat kyseellistämässä meidän aikamme menon niin kuin tämä oman kylämme
ristinkantaja. Ajatellaanpa mitä kaikkea tässä maailmassa kannetaan: Jonain
huhtikuun torstaina joku kantaa sakkolapun väärin pysäköidyn auton tuulilasin.
Joku kantaa mäyräkoiran kaupasta autoon. Joku kantaa huolta siitä, onko tukka
hyvin. Joku kantelee luokkatoveristaan opettajalle. Joku jättää petollisesti
itse tekemänsä hölmöilyn vakuutusyhtiön kannettavaksi. Joku kantaa vettä
kaivoon. - Tässä listassa ristin kantaminen ei ole lainkaan hassumpi
valinta.
Eikä mitään pahaa kai ole siinäkään, että joku käyttää ristiä, jota ei vahingossa sekoita mihin tahansa
kaulariipukseen.
Joulun aikoihin olen miettinyt myös sitä, mistä päin kyläämme
Joosef ja Maria olisivat etsineet yösijaa. Veikkaan, että ensimmäiseksi heidän
huomionsa olisi kiinnittynyt Teboilin viereiseen, sittemmin purettuun
rakennukseen. Sinne yön kulkijat, muukalaiset, voisivat mennä kolkuttelemaan
ovea. Veikkaan, että Reijo olisi ottanut heidät avosylin vastaan.
Jouko Turkka oli mies, joka juoksi
Kun nykypäivän paikalliset lapset muistelevat omille
lapsilleen Jouko Turkkaa, he luultavasti kuvailevat häntä sanoilla: "Se
oli mies, joka juoksi." ”Se oli se mies, joka ajoi polkupyörällä.” Vähän
samaan tapaan kuin ensimmäistä Vara-Jeesusta sanottiin insinööriksi, Turkkaa
kuvaillaan jonkinlaista kunnioitusta tai ylpeyttäkin äänessä: "Se oli
teatteriohjaaja."
Aiheeni on herkkä. Kunnioittavasta sävystäni olen itse
täysin varma. Toivon sitäkin, että tekstini on myös kyllin hienotunteinen.
Ennen julkaisemista olen keskustellut kahden Vara-Jeesuksen omaisen kanssa, ja
he ovat rohkaisseet minua tähän kirjoitukseen.