tiistai 12. huhtikuuta 2022

Olen naapurille paljosta velkaa

Naapurimaan presidentin toiminta on kammottavaa, ja sille on vaikea löytää sanoja.

Minä olen kuitenkin velkaa naapurille paljosta hyvästä. Jonkun mielestä olen puhunut kyllästyttävän usein Fjodor Dostojevskista Olen lukenut hänen Karamazovin veljeksensä yhdeksän kertaa, ja voin puhua Dostojevskiin tulemisesta niin kuin joku toinen puhuu uskoon tulemisesta.


On muitakin tärkeitä kirjailijoita. Leo Tolstoin Sota ja rauha on antanut minulle historiankäsitykseni pohjan. Anton Tshehov on novellien mestari, ja Alexander Solzhenitsyn on vyöryttänyt näkyviin 1900-luvun kammottavuuden perusteellisemmin kuin kukaan muu. Semiootikko Mihail Bahtin on puolestaan auttanut ymmärtämään Dostojevskin moniäänisyyttä.


Velkani ei jää vain kirjallisuuteen. Ilman Andrei Tarkovskin Solarista luulisin, että scifi on enintään lukiolaisille sopivaa elokuvataidetta. Fyysikko Andrei Saharov on ollut toisinajattelijoiden joukossa maailman ehdotonta kärkeä. Aleksei Navalnyi on todiste siitä, että myös poliitikot voivat ajatella muutakin kuin sopeutumiseläkkeitään. Leningradin piirityksestä selviytyminen on maailmanhistorian hienoin sotavoitto. Baletista en tiedä mitään, mutta venäläiset tulevat mieleeni ensimmäisinä.


Juri Gagarin kävi ensimmäisenä avaruudessa, ja häntä ennen siellä oli Laika-koira. Shakinpelaajista Garri Kasparov on kenties kaikkien aikojen paras, ja Neuvostoliiton punakone on pelannut urheiluhistorian parasta jääkiekkoa. Monien mielestä Lev Jashin on jalkapallomaalivahtien ykkönen.


Nykyisyys on niin hullu kuin hullu voi olla. Silti ne tähdet loistavat taivaalla, vaikka maan päällä olisi sysipimeä.


———

Epäilen vahvasti, että algoritmit ovat estäneet minua julkaisemasta tätä tekstiäni normaalilla tavalla. Niiden kiertämiseksi eräät sanavalinnat ovat outoja.

1 kommentti:

Risto kirjoitti...

Paras maistamani kirkas viina on venäläinen Russki Standart. Se on jopa ylivoimaisesti parasta juomaani vodkaa. Sitä voi helposti nauttia raakana, se on puhdasta ja raikasta.

Luin juuri Wikipediasta, että Russki Standart valmistetaan Laatokan vedestä.