torstai 22. helmikuuta 2024

Norsua kuristamassa

Oman kodin kirjahylly on nautinto, joka toimii aikakoneena ja jonka avulla voi avata ikkunoita toisiin maailmoihin. Lukemiinsa kirjoihin voi palata ja uudistaa ajatuksensa, jotka on kerran ajatellut mutta sittemmin kadottanut.

W:n kohdalta osui silmiini kaksi Klaus Weckrothin kirjaa. Joskus viisaat ihmiset puhuivat niistä paljon, mutta sittemmin ne ovat unohtuneet.

Avasin kirjan Minä ja se toinen. Sieltä osui silmiini lainaus: "Luonnon, maailmankaikkeuden näkökulmasta ihminen kaikkine tuhoaseineen ja teollisuuksineen muistuttaa laajimmillaankin muurahaista, joka norsun selkään pudottuaan huutaa kavereilleen 'Mä sain sen, mä sain sen' näiden kannustaessa alhaalta 'Kurista se, kurista se'."

Ajatus ei ole kovin omaperäinen, olenhan nähnyt siitä myös piirrosversion. Se sopi kuitenkin hyvin tähän päivään, kun olen juuri lukenut avaruuden kaukaisesta kohteesta, joka nielaisee yli auringon verran massaa joka päivä. Toisaalla on otsikko, jonka alta selviää, että Uniikki ja Sandra Rinta-Panttila ovat ilmoittaneet kihlautumisestaan.


2 kommenttia:

tellervo.arlund@gmail.com kirjoitti...

Hei. Hienoa löytää Sinut täältä. Pirkkala lehdessä oli hyvä kommentti Plan nykytilasta ja
muutenkin olen ollut samaa mieltä useista asioista. Olet lasteni rippipappi. Ajatteleva ja lämmin ihminen.
Olen huolissani maailman nykytilasta ja kaikenlaisesta informaatiosta, jota levitetään ja ihmisten mieliä muokataan tiettyyn suuntaan. Olen masentunut ja nuoreni pärjäävät ok, mutta näkevät myös maailaman aika sairaana paikkana. Tulee olo, että voisi jo poistua, kaikki menee huonompaan suuntaan. Mutta kesä tulossa kuitenkin. Halaus Arto.

Arto Köykkä kirjoitti...

Kesä tulee kuitenkin. Kyllä.