maanantai 22. toukokuuta 2023

Välillä asiat parantuvat ihan itsestään

Olen tehnyt elämässäni kymmeniätuhansia nettisivuja. Tärkeimpiä ovat laaja rippikoulujen oppimateriaalipaketti ja nuoren seurakunnan nettisivut osoitteessa www.seuris.net. Niistä jälkimmäisen uusin versio ei tosin ole minun työtäni.

Olen askarrellut sivuja kaiken muun ohessa. Niinpä minulla ei ole ollut aikaa viimeisen päälle hiottuun ulkoasuun. Sen sijaan olen panostanut sivujen logiikkaan ja käytettävyyteen. Ylimpänä periaatteenani on, että käyttäjä löytää helposti sen, mitä hän etsii.

Matkan varrella olen saanut huvittavaakin palautetta. Puuhasteluideni alkuaikoina minuun otti yhteyttä yliopistolla tietojenkäsittelyä opiskellut nuori, josta sittemmin on tullut osaava ammattilainen. Hän kiitteli tekemiäni sivuja yleisellä tasolla, mutta neuvoi tekemään linkkejä, joilla pääsee joustavasti eteenpäin ja taaksepäin. Ensin ajattelin vastata, että juuri niinhän olen koettanut tehdä, mutta sitten aavistin että hän on käväissyt sivuilla vain häthätää niitä sen kummemmin pohtimatta.

Jonkin ajan kuluttua hän otti uudestaan yhteyttä ja kertoi, että nyt sivut toimivat hyvin ja että kaikki linkit ovat kohdallaan. Tälläkin kertaa olin reagoimatta. Jätin kertomatta, että hänen yhteydenottojensa välillä en ollut tehnyt rakenteelle yhtään mitään. Ne olivat parantuneet itsestään vain sen ansiosta, että hän paneutui niihin entistä paremmin.

Ei kommentteja: