Älypäät tempaisevat esiin outoja Vanhan testamentin kohtia ja sanovat, että katsopas kuinka järjetöntä tuokin on: ei muka saisi pukeutua vaatteeseen, joka on kudottu kahdesta erilaisesta langasta.
Kun asioita vähän tuntee, vastaus on helppo. Jo vuonna 49 jKr. varhaiset kristityt julistivat olevansa vapaita Vanhan testamentin rituaalilaeista.
Tämä on selkeä ratkaisu, mutta kaikkea hyvää ei kuitenkaan pidä heittää sen mukana pois. Mooseksen kirjoissa on paljon viisasta ja hellyttävän kaunista, jonka soisin edelleen otettavan todesta (esim. viides kirja ja luku 24).
Mainittakoon vaikkapa nämä ajatukset:
- Jos mies on vastikään mennyt naimisiin, hänen ei tarvitse lähteä sotaan eikä häntä saa kutsua muuhunkaan palvelukseen. Hän saa vuoden ajan olla vapaa ja pysyä kotona vaimonsa ilona.
- Kukaan ei saa ottaa lainan pantiksi jauhinkiviä, ei edes päällimmäistä kiveä, sillä niiden varassa on toisen ihmisen henki.
- Jos mies on vastikään mennyt naimisiin, hänen ei tarvitse lähteä sotaan eikä häntä saa kutsua muuhunkaan palvelukseen. Hän saa vuoden ajan olla vapaa ja pysyä kotona vaimonsa ilona.
- Kukaan ei saa ottaa lainan pantiksi jauhinkiviä, ei edes päällimmäistä kiveä, sillä niiden varassa on toisen ihmisen henki.
Varastamisen kysymykset saavat puolestaan uutta sävyä, kun saa lukea, että lähimmäisensä viinitarhasta saa syödä rypäleitä nälkäänsä, kunhan ei rupea keräämään niitä marjaämpäriin.
2 kommenttia:
Aniharva lienee vanhan testamentin lukenut. Mutta onhan siellä näemmä vanhoja viisauksiakin kuten muillakin yli 2000v vanhoilla kulttuureilla kirjoituksissaan
Esimerkkini ovat 5. Moosekssen kirjasta, joka tosiaan on vähiten luettuja Raamatun osia. Jos on päättänyt urakoida koko Raamatun läpi, on todennäköisesti väsähtänyt jo aiemmissa Mooseksen kirjoissa. Siellä on kuitenkin monenlaista viisautta, kuten esimerkeistäni näkyy.
Lähetä kommentti