tiistai 10. joulukuuta 2013

Olutta, sähköhammasharjaa ja pitkiä alushousuja (10/24)

Etunimeni on Octave ja ostan vaatteeni APC:lta. Olen mainosmies: kyllä, minä saastutan maailmaa. Olen se tyyppi, joka myy sinulle paskaa. Olen se, joka saa sinut haaveilemaan asioista, joita et koskaan saa. Alati sinisestä taivaasta, iäti kauniista pimuista, täydellisestä onnesta, Photoshopilla retusoiduista.

Tänään minulle on yritetty myydä esimerkiksi olutta, sähköhammasharjaa, pitkiä alushousuja, autoa, hitsauskypärää, televisiota, katulätkämaalia, hautakynttilöitä, kahvia ja niskahierontalaitetta.

Legionaalliset ihmisiä ovat miettineet, miten he saisivat minut ensin haluamaan tätä kaikkea ja sitten myös ostamaan. Heitä ei kiinnosta, tarvitsenko minä. Oleellista on vain se, että minä toteutan heidän suunnitelmansa.

Aivan heti ei tule mieleen kirjaa, joka kuvaisi elämäämme yhtä ajankohtaisesti kuin mainosmaailmaan sijoittuva ranskalaisen kirjailijan Frédéric Beigbederin romaani 24,99 €. Sen luettuaan on vakuuttunut Beigbederin ajatuksesta, että mainokset eivät enää jäljittele elämää, vaan että elämä on alkanut jäljitellä mainoksia.


Frédéric Beigbeder: 24,99 €

Ei kommentteja: