keskiviikko 27. joulukuuta 2023

Kukaan presidenttiehdokkaista ei tunnustaudu rikkaaksi

Suomessa on melkeinpä mahdotonta tunnustautua rikkaaksi. Tämän voi päätellä presidenttiehdokkaiden vastauksista Helsingin Sanomien kysymykseen: "Oletko rikas?" Haastattelun perusteella voisi esittää jatkokysymyksen, mistä alkaa rikkaus.

Mika Aaltola: ansio- ja pääomatulot Suomessa 158 000 euroa. "Kuulun Suomessa tietysti hyvätuloisiin tienesteiltäni."
Sari Essayah: ansio- ja pääomatulot Suomessa: 114 000 euroa. ”Olen aina ollut tyytyväinen omaan elämäntilanteeseeni."
Pekka Haavisto: ansio- ja pääomatulot Suomessa 163 000 euroa. "No, tulen hyvin toimeen."
Jussi Halla-aho: ansio- ja pääomatulot Suomessa 124 000 euroa. ”En ole rikas, mutta olen toki hyvätuloinen."
Harry Harkimo: ansio- ja pääomatulot Suomessa 188 000 euroa. ”En rikas ole, mutta tulen hyvin toimeen." 
Olli Rehn: ansio- ja pääomatulot Suomessa 289 000 euroa. ”Olen suhteellisen hyvätuloinen suomalaisessa yhteiskunnassa.”
Alexander Stubb: ansiotulot Suomessa 14 000 euroa. Ei pääomatuloja. EU-yliopiston maksama bruttopalkka on 18 490 euroa kuussa. ”En haluaisi määritellä rikkautta vaurauden kautta. Rikkaus on sitä, että elämä on merkityksellistä."
Jutta Urpilainen: pääomatulot Suomessa 3 000 euroa. EU-komissaarin kuukausittainen peruspalkka on noin 25 500 euroa. ”Olen hyvätuloinen mutta en rikas."
Li Andersson kieltäytyi haastattelusta.

Kukaan ei turvautunut myöntävän kiertelevään ja lisäksi todenperäiseen vastaukseen: "Ainakin maailmanlaajuisesti ajatellen olen rikas."

Ei kommentteja: